loading...

مرجع تخصصی بروزترین مقالات سئو

بازدید : 14
شنبه 1 بهمن 1401 زمان : 14:25

تو یک کدام از پروژه های seo ۳۶۰ درجه که مربوط به تعدادی سال پیش میشه، قصد همکاری با یه مجموعه در زمینه تعمیر گیربکس رو داشتیم. در جلسات اولیه که با کارفرمای پروژه صحبت می‌کردیم، می‌اظهار کرد می‌خوام موقع سرچ شدن «گیربکس» رتبه اول باشم. ذهنیت این کارفرمای عزیز این بود که تمامی مردم در بین تو گوگل و واژه و کلمه کلیدی «گیربکس» رو جستجو می‌کنند. مدتی طولانی شد تا تونستم حیث صاحب کار رو تغییر و تحول بدم و با ارائه آمار و ارقام و کلام از تجارب چندین ساله، متقاعدش کنیم که آموزش سئو مشهد تنوع جستجوها در گوگل خیلی زیاده و ما گونه های واژه و کلمه کلیدی در seo داریم.
اینطوری نیست که تمامی کاربران لغت ها کلیدی کوتاه و کلی مثل «گیربکس» رو جستجو کنند و تعداد زیادی از کاربران عبارات کلیدی وقتگیر‌تر مثل «تعمیر گیربکس ۲۰۶» رو جستجو می‌کنند. جمع دیگری حتی نام شهرشون رو هم انتهای جستجو میارن؛ از جمله «تعمیر گیربکس پژو ۲۰۶ در شیراز». آموزش سئو در مشهد
در نهایت ما کارفرما رو متقاعد کردیم و اعتمادش رو جلب کردیم و پروژه استارت شد. اتفاقا پروژه خیلی نه شد و رتبه‌های بسیار خیر و خوبی در کیوردهای متنوع به‌دست آوردیم. یک‌سال سپس، صاحبکار خیلی خرسند بود که بهمون متکی بودن کرده بود و حصول‌وکارش رونق گرفته بود. استارت همگی این توسعه‌ها و رضایت‌ها از همونجایی بود که در چیدن استراتژی seo این پروژه تصمیم گرفتیم روی انواع لغات کلیدی تمرکز کنیم؛ نه صرفا روی عبارات کلیدی کوتاه مثل گیربکس.
طبق این تجربه و تجربیات پروژه‌‌های مشابه در خدمات seo با باور می‌تونیم بگیم که سوای شناخت اشکال کلمه ها کلیدی (Keyword) مناسب، سئو قدرتمندی هم وجود نداره! او‌لین قدم برای ارتقا مرتبه وبسایت در گوگل اینه که بدونید واژه و کلمه کلیدی چیست (که تو نوشته‌ی‌علمی پیشین درباره‌ش سخن کردیم) و آن گاه باید انواع عبارات کلیدی مناسب (براساس نوع استخراج‌وکار و مخاطبان‌تون) رو تشخیص بدید و در صفحات مرتبط ازشون به کار گیری نمائید. ولی سوال اینجاست که آیا ما تنها ۱ نوع واژه و کلمه کلیدی داریم؟ 🤔
نظر شما چیه؟ شما هم مثل کارفرمای ما اندیشه‌می‌کنید‌ فقط ۱ نوع کلمه کلیدی وجود داره و کلیه مردم یه عبارت خاص و معین رو جستجو می‌کنند؟ در صورتیکه نه، پس چطور بایستی دسته بندی های متفاوت واژه و کلمه کلیدی در seo رو شناسایی کنیم؟

سرفصل‌های پست [پنهان کردن]

0.1 اهمیت شناخت اشکال کلمه و واژه کلیدی
1 کلمه ها کلیدی مقصود (Intent Targeting Keyword)
1.1 ۱. کیورد اطلاعاتی
1.2 ۲. کیورد تجاری
1.3 ۳. کیورد معاملاتی
2 دسته بندی اشکال عبارات کلیدی در سئو
2.1 ۱. واژه و کلمه کلیدی کوتاه یا Short-tail keyword
2.2 ۲. واژه کلیدی زمان بر یا Long-tail keyword
2.3 ۳. واژه کلیدی کوتاه تازه یا Short-term fresh keyword
2.4 ۴. واژه کلیدی بلند همیشه سبز یا Long-term evergreen keyword
2.5 ۵. واژه کلیدی معرفی محصول یا Product defining keyword
2.6 ۶. کلمه کلیدی معرفی مشتری یا Customer defining keyword
2.7 ۷. واژه کلیدی هدف گیرنده حوزه‌ جغرافیایی یا Geo-targeting keyword
2.8 ۸. لغات کلیدی LSI
3 سود گیری و معرفی ابزار عالی برای رسیدگی عبارات کلیدی
التفات شناخت انواع کلمه کلیدی
در امر تیم بندی لغت ها کلیدی در سئو دعوا ‌های زیادی وجود داره. اگه شما با گونه های کلمات کلیدی آشنایی نداشته باشید، ممکنه روی کیوردهای نامناسب سرمایه گذاری فرمایید. در این صورت حتی اگه به سکو ۱ گوگل هم برسید، کاربران خطا رو به سایتتون دعوت کردید. در این صورت‌ با کمال تاسف می بایست بگیم که استراتژی seo شما (یا دست‌کم بخشی از استراتژی‌تون) باخت خورده و سرمایه و زحماتتون به هدر رفته. 🙁

التفات شناخت گونه های لغت ها کلیدی در سئو رو با یه جمله از آقای برایان آئین (Brian Dean) که موسس سایت Backlinko می‌باشند جمع بندی میکنیم:

اگه بگم بدون لغات کلیدی صحیح چیزی به اسم بهینه سازی وجود نداره، اغراق نکردم.
طبق حیث متخصصین بهینه سازی، یکی موثرترین اقدامات برای ارتقاء ورودی از گوگل اینه که از گونه های متفاوت لغات کلیدی به کارگیری کنیم تا کاربران بیشتری رو هدف قرار بدیم. با این طریق رتبه‌های بهتری در گوگل استحصال می کنیم و در بهره به طیف والا‌ای از کاربران و مشتریان احتمالی دست پیدا میکنیم.

ولی چطور بدونیم که در زمان استیناف لغت ها کلیدی چه نوع کیوردهایی رو باید تعیین کنیم؟ در این نوشته‌ی علمی قصد داریم که ۹ نمونه کلمه کلیدی در بهینه سازی رو به شما عزیزان معرفی کنیم. اگه کسب‌وکار اینترنتی‌تون براتون مهمه، لطفا تا نقطه نهایی همپا ما باشید و عالی به مثال‌ها دقت نمائید. در نقطه پايان اگه سوالی داشتید مطلقا در نظرها (زیر برگه) بیان نمائید.

کلمه ها کلیدی مقصود (Intent Targeting Keyword)
یکی گونه های طرز‌های تیم بندی لغت ها کلیدی در سئو اینه که به قصد یا نیت مخاطب هنگام جستجوی کلمه و واژه کلیدی دقت داشته باشیم. آیا کسی که عبارت «تفاوت عطر و ادکلن» رو گوگل می‌کنه با شخصی که عبارت «خرید اینترنتی ادکلن لالیک» رو جستجو می‌کنه، هر دو یک غرض تماما مشابه دارند؟ اینطور نیست. هدف مخاطب اول دریافت اطلاعات و دور اندیشی و نیت کاربر دوم خرید اینترنتی جنس است.

بدین ترتیب هدف کاربران از جستجوی عبارت‌های متعدد، گوناگون میباشد. کلمات کلیدی مقصود، کیوردهایی هستند که غرض یا نیتی که در جستجوی کاربر مخفی می‌باشد رو شناسایی و گروه بندی می‌کنند. بر این اساس، میشه اشکال لغت ها کلیدی رو به ۳ گروه پایین تقسیم کرد:

۱. کیورد اطلاعاتی
در این شرکت از عبارات کلیدی هدف، کاربران به اطلاعات عمومی راجع‌به مورد خاصی نیاز دارا‌هستند. بدین ترتیب هنگام جستجو از عبارت‌هایی مثل طریق‌های، مزایای، عامل و… استعمال می‌کنند. این موسسه از کاربران اغلب در پی مطالب آموزشی میگردند. بدین ترتیب ممکنه از لغت ها پرسشی مثل چرا، چطور، کجا و… هم به کارگیری کنند. کیوردهای اطلاعاتی معمولا در مقالات وب سایت مقصود‌گذاری میشن. نمونه لغت ها کلیدی ذیل کلیه در‌این شرکت قرار می‌گیرند:

دلایل سردرد شدید
چرا زمین خاصیت مغناطیسی دارد
راه‌های خرید از آمازون
بهترین طریق دم آوری قهوه
۲. کیورد تجاری
کاربرانی که مقاصد تجاری دارا هستند، ممکنه مشتریان خیر برای شما باشند. این شرکت افراد (نسبت به تیم پیشین) میل بیشتری به خرید جنس دارند. اون‌ها معمولا در جستجوهاشون از لغت ها کلیدی مثل مختصات (مال)، تاریخ انقضا، راهنمای خرید، التفات (جنس یا خدمات)، جدیدترین مدل و… استعمال می‌کنند. انواع عبارات کلیدی ذیل در‌این دسته قرار می‌گیرند:

راهنمای خرید مانیتور برای نرم افزار نویسی
مختصات گوشی Poco X3 Pro
مداقه مشورت بهینه سازی
۳. کیورد معاملاتی
تیم معاملاتی، دقیقا کاربرانی هستند که خواستار سفارش محصول‌اند. اون‌ها رو می‌تونید در اینک مقایسه دکان‌ها برای خرید پیدا فرمائید. نمونه کلمه ها کلیدی این دسته بیشتر شامل بهترین قیمت، فروش، خرید، خرید اینترنتی، و … میشن. غرض این شرکت کاربران و این نوع کلمات کلیدی در بیشتر مواقع خرید متاع یا دریافت خدمات است. کیوردهای تجاری معمولا در محصول ها و گروه بندی‌های تولید ها هدف‌گذاری میشن.

قیمت تلفن همراه آیفون ۱۳
خرید اینترنتی بلیط هواپیما
هزینه خدمات بهینه سازی
دسته بندی گونه های کلمه ها کلیدی در سئو
علاوه بر مجموعه بندی عبارات کلیدی در سئو از نظر هدف کاربرانی که اون‌ها رو جستجو می‌کنند، میشه با معیارهای دیگه‌ای (مثل طول کیورد یا ترازو جستجو و…) هم به مجموعه بندی اون‌ها بپردازیم. پس درپی ۸ نمونه کلمه کلیدی مهم در seo که قطعا باید اون‌ها رو بشناسید رو معرفی می کنیم.

۱. کلمه کلیدی کوتاه یا Short-tail keyword
این شرکت از لغات کلیدی (همونطور که از اسمشون هم مشخصه) لغات کوتاهی می باشند که از ۳ واژه یا کمتر ساخته شده‌اند و بهشون کلمه و واژه کلیدی اساسی (Head Keyword) هم میگن. عبارات کلیدی کوتاه به طور پهناور‌تری (نسبت به سایر گونه های کلمات کلیدی) به وسیله کاربران جستجو میشن و حجم جستجو (Search Volume) بالایی دارند. اگرچه این ویژگی خیر محسوب میشه؛ اما همین مورد سبب میشه که عبارات کلیدی کوتاه بسیار رقابتی باشند و مرتبه تصاحب کردن در این نوع کیوردها خیلی سخته. اما سوال اساسی اینجاست که آیا سکو تصاحب کردن در‌این نوع عبارات کلیدی بها مشقت‌شون رو داره؟

معمولا کاربران در اولین مرحله از جستجو، از لغت ها کلیدی Head، استعمال می‌کنند. به همین خیال به طور دقیق نمیشه مقصود کلمه ها کلیدی کوتاه رو معین کرد. معمولا این نوع از لغت ها کلیدی حول بسیاری از موضوعات گوناگون وجود دارا‌هستند. اگه برگردیم به مثال گیربکس، نمیشه با قاطعیت خاطرنشان کرد کاربری که «گیربکس» رو جستجو می‌کنه دنبال پیدا کردن اطلاعات فنی درباره گیربکس میباشد یا اینکه دنبال خدمات تعمیر گیربکس.

مثال آتی درباره کاربری میباشد که عبارت گیربکس پژو ۲۰۶ رو جستجو می‌کنه. به نظر شما قصد داره درباره بها گیربکس اطلاعات به‌دست بیاره یا دنبال تعمیر گیربکس اتومبیلش هست؟ باز هم با قاطعیت نمیشه اعلام کرد.

پس کلمات کلیدی کوتاه یک اختلال (مهم) دارا‌هستند و اون‌ هم دشواری (دوشواری 😁) در تشخیص غرض مخاطب میباشد. این آیتم بدین مضمون‌ نیست که ابدا نباید دنبال مرتبه تهیه نمودن در‌این نوع کیورد باشیم. اما با تمرکز به سختی استحصال رتبه در کلمه ها کلیدی کوتاه، سفارش میکنم انرژی، زمان و هزینه زیادی رو براشون صرف نکنید. مخصوصا اگه تازه کار بهینه سازی رو برای سایتتون شروع کردید و هنوز اولِ شیوه می‌باشید، این توصیه رو خیلی دور از شوخی‌تر بگیرید و دنبال حصول درجه در لغات کلیدی زمانبر باشید.

۲. کلمه کلیدی زمان بر یا Long-tail keyword
لغت ها کلیدی زمان بر یا بلند، بیشتر از ۳ واژه و کلمه میباشند. این نوع کیوردها (در مقایسه با لغت ها کلیدی کوتاه) ویژه‌تر و خاص‌ترند و حجم جستجوی کمتری دارا‌هستند؛ اما چون کمتر رقابتی می‌باشند، جايگاه خریداری کردن در اون‌ها بسیار بی آلایش‌تره. از طرفی غرض و مقصود کاربری که این نمونه عبارات کلیدی رو جستجو می‌کنه، خیلی واضح‌تر و پر‌نور‌تره.

در مثال گیربکس، عبارتی مثل «تعمیر گیربکس خودکار پژو ۲۰۶» یه نمونه واژه کلیدی وقتگیر محسوب میشه. کاربری که این عبارت رو جستجو کرده، در ادامه تعمیرکار گیربکس می‌گرده؛ نه قیمت خرید گیربکس یا کشف کردن اطلاعات درباره اشکال گیربکس.

بدین ترتیب مهم ترین و عالی‌ترین ویژگی عبارات کلیدی بلند اینه که به راحتی می‌تونید هدف جستجو و نیاز استفاده کننده رو پیش‌بینی فرمائید. علاوه بر اینکه کاربری که چنین کلمه و واژه کلیدی دقیق و بلندی رو جستجو کرده، معمولا بیشتر مهیا خرید کردنه (در مقایسه با کسی که کلمات کلی و کوتاه رو جستجو کرده). همچین جايگاه به دست آوردن درین نوع عبارات کلیدی آسون‌تره. چون بیشتر رقبای شما (به علت عدم تدبیر) روی کلمات کلیدی کوتاه سرمایه گذاری می‌کنند. بالاخره می بایست یه فرقی در میان شما که وقت گذاشتی و داری نوشته‌علمی رو می‌خونی و اطلاعات حصول می‌کنی و سایر اشخاصی که این شغل رو نمی کنند و سوای دانش کافی شغل می‌کنند باشه. 😉

برای کشف کردن لغات کلیدی بلند و زمان بر می‌تونید از ابزار تخصصی سئو به کار گیری کنی:


۳. واژه و کلمه کلیدی کوتاه جدید یا Short-term fresh keyword
این نوع عبارات کلیدی، عبارت‌هایی میباشند که به تازگی و جدیدا به وسیله کاربران جستجو شدند. این نوع کیوردها در یه مقطع زمان خاص و نسبتا کوتاه ترند و در حجم‌های زیاد جستجو میشن. ولی بعداز مدتی که تب‌وتاب اون گزینه از در میان بره، این کلمات هم دیگه خیلی کمتر جستجو میشن.

به عنوان مثال آمار جستجوی «فیلم سینمایی مرد بازنده» که اوایل سال ۱۴۰۱ اکران شد رو در گوگل ترندز ببینید.


نمونه کلمه و واژه کلیدی کوتاه نو
این موسسه از لغات کلیدی می‌تونند امداد کنند شما در دوران‌های هنگامی گوناگون، کاربران نو با سلایق متنوع رو وارد سایتتون فرمائید. این زمینه باعث افزایش دانایی از برند شما میشه. 🤩

شما می‌تونید در یک مجال خاص از جدید‌ترین خبر ها و موضوعاتی که مخاطبان‌تون درگیرش می باشند به کارگیری کنید و تعداد زیادی استفاده کننده جدید به سایتتون اضافه نمائید؛ ولی این نکته رو فراموش نکنید: بعداز اینکه التفات این خبرها تموم بشه، کلیک‌های وبسایت شما هم کاهش پیدا می‌کنه. البته شما این زمان رو دارید که بخشی از اون ترافیک زیاد رو به بازدیدکنندگان دائمی وب سایت یا حتی به مشتری تبدیل نمایید.

۴. واژه کلیدی بلند همیشه سبز یا Long-term evergreen keyword
لغات کلیدی بلند همیشه سبز، کلماتی می باشند که همیشه با مقصود جستجوی کاربران، مرتبطند. حجم جستجو ممکنه به مروز مجال در گیر تغییراتی بشه البته واحد سنجش این تغییرات زیاد نیست.

ویژگی مثبت کلمه ها کلیدی بلند همیشه سبز اینه که از لحظه تکثیر محتوایی که در اون روی این کیوردها تمرکز شده تا حدود ۱-۲ سال بعد از آن هم هنوز کاربرانی می‌باشند که این لغت ها رو جستجو کنند. پس بایستی روی این نمونه لغت ها کلیدی طراحی برنامه بلندمدت داشته باشید.
اگه قصد دارید روی این نوع از کلمات کلیدی تمرکز فرمایید، بایستی این کلمات رو به گونه‌ای انتخاب نمائید که زود قدیمی نشن و نیازی به آپ تو دیت در بازه مجال نادر نداشته باشند. البته جهت اطمینان خاطر خوبه که سالی دستکم یک بار محتوا رو به‌روز رسانی کنید.

برای مثال در یک سایت رایحه فروشی آنلاین، درباره نوشته‌ی‌علمی‌ای با موضوع «بهترین ادکلن‌های سال ۱۴۰۱» احتمالا فقط در چند ماه ابتدایی سال زیاد جستجو میشه و هرچی به نقطه پایان سال نزدیک‌تر بشیم میزان جستجو کمتر میشه.
ولی نوشته‌علمی‌ای با عنوان «چطور رایحه اصل را از بو شرکتی تشخیص دهیم» محتوای سبز محسوب میشه و نسبتاً همیشه جستجو میشه.

با تکثیر این نوع محتواها، احتمالا ترافیک زیاد و ناگهانی دریافت نمی کنید؛ البته در یک روزگار وقت گیر، حجم بازدید از محتوا زیاد خواهد بود (به شرطی که فاکتورهای بهینه سازی رو رعایت کرده باشید). محتوای کلمه ها کلیدی بلند همیشه سبز، معمولا آموزشی میباشد. این آیتم رو در حیث داشته باشید که هرچقدر محتوای آموزشی و با کیفیت بیشتری در سایتتون بذارید و روی این نوع عبارات کلیدی فعالیت کنید، ترافیک ارگانیک بیشتری خواهید داشت و به مرور مجال خواننده‌های وفادارتری پیدا میکنید که عاشق محتوا و فراگیری‌های شما میشن و تبدیل این نوع استفاده کننده به مشتری عمل رنج نیست.

۵. کلمه و واژه کلیدی معرفی محصول یا Product defining keyword
این موسسه (همونطور که از نامشون پیداست) کلمات کلیدی‌ای میباشند که جنس، جنس یا خدمات شما رو معرفی و تعریف‌و‌تمجید می‌کنند. کاربرانی که لغات کلیدی معرفی فرآورده رو جستجو می‌کنند، دنبال فرآورده یا خدمات ویژه‌ای می باشند و در واقع در مرحله نخستین خرید قرار دارند. شاید مجموع چیزی که اون‌ها نیاز دارند اینه که اطلاعات نه در امر کالایی که می‌خوان رو پیدا کنند و بعد از آن روی دکمه پرداخت کلیک کنند. پس این وظیفه شماست که این اطلاعات عالی رو در اختیارشون بذارید.

کلمه ها کلیدی معرفی مال دارای جزئیات و مشخص هستند. برای مثال، «خرید عینک» جزو این نمونه واژه کلیدی محسوب نمی‌شه. ولی «عینک طبی با فریم دایره‌ای آبی رنگ» یه نمونه عالی از کیورد معرفی محصول می‌باشد. چون جزئیات زیادی داره و یه فروشگاه آنلاین عینک ممکنه دقیقا این جنس رو داشته باشه. البته اگه لغت ها کلیدی تا این حد هم دارای جزئیات نباشند باز هم می‌تونند درین مجموعه قرار بگیرند.

برای جستن کلمه ها کلیدی معرفی محصول، کافیه نگاهی به لیست محصولاتتون بندازید و توضیحات نه رو برای معرفی اون‌ها پیدا فرمائید. این نوع کلمه ها کلیدی معیار جستجوی زیادی ندارند (مخصوصا اگه طولانی و دارای جزئیات بیشتر باشند). ولی مزیتشون اینه کمتر رقابتی می‌باشند و همچنین کاربری که این نوع کیورد رو جستجو می‌کنه وا رفته‌تر به مشتری تبدیل میشه و احتمال اینکه خرید کنه بالاتره.

اما نکته طلایی اینه که بایستی محصولاتتون رو با کیوردهایی تمجید نمائید که توسط کاربران جستجو میشن. نه اون اسمی که خودتون برای جنس در حیث گرفتید و ممکنه مشتری شما باهاش آشنا نباشه. به عنوان مثال ما یه زمان پیشرفته سئو داریم که اسمش فرصت تجربیات متخصصین seo هست و اونجا تجربیات یک سری ساله‌مون در خصوص سئو رو می‌گیم. البته آیا کاربران عبارتی مثل «مجال تجربیات سئو» رو بیشتر جستجو می‌کنند یا «مجال پیشرفته بهینه سازی» ؟
مشخصه که کیوردهایی مثل بعدازظهر پیشرفته بهینه سازی یا فرصت ماهر سئو جستجوی بیشتری دارند و کلمه ها کلیدی بهتری برای معرفی جنس به‌شمار در بین. پس از لحاظ سئویی ما روی این نوع عبارات تمرکز داریم، هرچند که خودمون این فرآورده رو بیشتر به اسم فرصت تجارب سئو می شناسیم.

در نهایت پیشنهاد می‌کنم در صفحه های مقصود این نوع کلمه ها کلیدی (که معمولا کاغذ محصول یا دسته بندی فرآورده هستند)، توضیحات مناسب، دقیق، کاربردی و جذابی بنویسید. در‌این‌حالت‌ زمانی که در رتبه‌های برتر گوگل قرار گرفتید و کاربران وارد برگه شما شدند، به دلیل کمبود اطلاعات درباره محصول یا عدم ارشاد مناسب، از خرید منصرف نمیشن.

۶. کلمه کلیدی معرفی مشتری یا Customer defining keyword
میان گونه های لغت ها کلیدی در سئو، عبارات کلیدی معرفی مشتری، نام و نشان مشتریان شما رو به‌طور ویژه معلوم می‌کنند. برای استعمال از این نمونه عبارات کلیدی در محتوا، لازمه در بالا پرسونای کاربر رو انتخاب نمایید. مثلا (و به مطرح شدن ساده) ببینید بیشتر مخاطبان‌تون زن می‌باشند یا مرد؟ در چه منزلت سنی هستند؟ چه نیازهایی دارا‌هستند؟ سطح درآمدشون نسبتاً چقدره؟

هرچقدر اطلاعات بیشتری از مشتری‌هاتون داشته باشید، می‌تونید عبارات کلیدی مناسب‌تری بنویسید. مثلا در یک مغازه تجهیزات کامپیوتر، اگه تعداد زیادی از مخاطبان شما نوجوانان و جوانان اهل بازی‌های کامپیوتری میباشند، به‌جای «خرید موشواره» بهتره روی کیورد «خرید موس گیمینگ» تمرکز نمائید. در‌این‌صورت‌، خیلی سریع‌تر و شل‌تر به مخاطبان و مشتریان حقیقی‌تون دست پیدا می‌کنید.
اما این حرف به معنی این نیست که روی کیورد «خرید موس» کار نکنید. شما می‌تونید (و حتی خوبه) که روی این واژه و کلمه کلیدی هم طراحی برنامه داشته باشید. البته اگه بیشتر مخاطبان‌تون اهل گیمینگ می‌باشند، توصیه می‌کنم روی کیورد نام برده اپلیکیشن ویژه‌تر و حتی شیت فرود مشخص و معلوم‌تری داشته باشید.

یا به عنوان مثال در یک فروشگاه آنلاین قهوه، میشه مقاله‌ای نوشت تحت عنوان راهنمای گزینش و خرید دستگاه اسپرسوساز برای تازه کار‌ها. مخاطب این مقاله کاربرانی هستند که نسبتاً هیچ اطلاعات گذشته‌ای درباره دستگاه اسپرسوساز ندارند؛ اما الآن تصیم به خرید دستگاه گرفتند. این افراد در آینده می‌تونند مشتریان عالی و وفاداری برای این دکان باشند.

در واقع با تمجید مشتری هدفتون به وسیله عبارات کلیدی معرفی مشتری، اعتبار برندتون رو ارتقا می‌روءیت کرد و روی جذب مشتری‌های دلخواهتون تمرکز می‌کنید. چی بهتر از این؟ 🙂

۷. واژه کلیدی غرض گیرنده حوزه‌ جغرافیایی یا Geo-targeting keyword
به امداد لغات کلیدی مقصود ‌گیرنده‌ حوزه‌‌ جغرافیایی، می‌تونید یک محله‌، شهر، استان یا یک کشور خاص رو مقصود قرار بدید. این نوع کلمه کلیدی (به خصوص برای مشاغلی که قصد دارا هستند مشتریان محلی جذب کنند) خیلی مفیده. ولی چطوری این لغت ها رو پیدا کنیم؟

به کار گیری از این نوع کیوردها خیلی آسونه! حوزه‌‌ای که می‌خواید توش داد و ستد انجام بدید، میشه واژه و کلمه کلیدی جغرافیایی شما. به عنوان مثال «خرید عینک آفتابی در تهران». خب ممکنه شما آدرس خودتون رو توی تارنما گذارده باشید، ولی قرار دادنش داخل محتوای صفحه ها تفاوت خیلی زیادی تشکیل داد می‌کنه و منجر بهبود سکو شما در نتیجه ها گوگل میشه.

۸. کلمات کلیدی LSI
لغت ها کلیدی LSI که مخفف Latent Semantic Indexing میباشند، کیوردهای موضوعی می‌باشند که از دید مفهومی با واژه کلیدی اصلی شما ارتباط نزدیکی دارند.

برای مثال اگه واژه و کلمه کلیدی اساسی شما «قهوه اسپرسو» باشه، عبارات کلیدی LSI اون می‌تونه مواردی مثل انواع پودر قهوه اسپرسو، طرز تنظیم قهوه اسپرسو، ادغام قهوه اسپرسو چیست، فواید قهوه اسپرسو، عوارض قهوه اسپرسو و… باشه. این‌ها کلمه ها کلیدی مرتبط (از لحاظ معنا) با «قهوه اسپرسو» هستند.

برای معلوم کردن یک واژه و کلمه کلیدی LSI آغاز بایستی درباره ی واژه کلیدی اساسی تصمیم بگیرید. لغات کلیدی LSI رو می‌تونید به این شکل به کارگیری نمایید که یک گزینه خاص رو در لحاظ بگیرید و برای این آیتم به طور کبیر، محتوای زیرمجموعه ساخت‌و‌ساز کنید و کلمه‌ کلیدی اساسی رو هدف قرار بدید. لغات کلیدی LSI، برای پست‌های بلاگ خیلی موءثر هستند و می‌تونید از اون‌ها برای پیدا کردن ایده مقاله ها جدید یاری بگیرید.

یک کدام از جاهایی که به سادگی می‌تونید این نمونه کلمه ها کلیدی رو پیدا کنید، انتهای SERP و در قسمت Related Searches میباشد. در اینجا گوگل تعدادی از جستجوهای مرتبط با جستجوی استفاده کننده رو نمایش میده و برخی از این لغت ها کلیدی رو میشه به‌عنوان LSI در حیث گرفت. در تصویر پایین، جستجوهای مرتبط با «بهینه سازی» رو مشاهده می کنید.

تو یک کدام از پروژه های seo ۳۶۰ درجه که مربوط به تعدادی سال پیش میشه، قصد همکاری با یه مجموعه در زمینه تعمیر گیربکس رو داشتیم. در جلسات اولیه که با کارفرمای پروژه صحبت می‌کردیم، می‌اظهار کرد می‌خوام موقع سرچ شدن «گیربکس» رتبه اول باشم. ذهنیت این کارفرمای عزیز این بود که تمامی مردم در بین تو گوگل و واژه و کلمه کلیدی «گیربکس» رو جستجو می‌کنند. مدتی طولانی شد تا تونستم حیث صاحب کار رو تغییر و تحول بدم و با ارائه آمار و ارقام و کلام از تجارب چندین ساله، متقاعدش کنیم که آموزش سئو مشهد تنوع جستجوها در گوگل خیلی زیاده و ما گونه های واژه و کلمه کلیدی در seo داریم.
اینطوری نیست که تمامی کاربران لغت ها کلیدی کوتاه و کلی مثل «گیربکس» رو جستجو کنند و تعداد زیادی از کاربران عبارات کلیدی وقتگیر‌تر مثل «تعمیر گیربکس ۲۰۶» رو جستجو می‌کنند. جمع دیگری حتی نام شهرشون رو هم انتهای جستجو میارن؛ از جمله «تعمیر گیربکس پژو ۲۰۶ در شیراز». آموزش سئو در مشهد
در نهایت ما کارفرما رو متقاعد کردیم و اعتمادش رو جلب کردیم و پروژه استارت شد. اتفاقا پروژه خیلی نه شد و رتبه‌های بسیار خیر و خوبی در کیوردهای متنوع به‌دست آوردیم. یک‌سال سپس، صاحبکار خیلی خرسند بود که بهمون متکی بودن کرده بود و حصول‌وکارش رونق گرفته بود. استارت همگی این توسعه‌ها و رضایت‌ها از همونجایی بود که در چیدن استراتژی seo این پروژه تصمیم گرفتیم روی انواع لغات کلیدی تمرکز کنیم؛ نه صرفا روی عبارات کلیدی کوتاه مثل گیربکس.
طبق این تجربه و تجربیات پروژه‌‌های مشابه در خدمات seo با باور می‌تونیم بگیم که سوای شناخت اشکال کلمه ها کلیدی (Keyword) مناسب، سئو قدرتمندی هم وجود نداره! او‌لین قدم برای ارتقا مرتبه وبسایت در گوگل اینه که بدونید واژه و کلمه کلیدی چیست (که تو نوشته‌ی‌علمی پیشین درباره‌ش سخن کردیم) و آن گاه باید انواع عبارات کلیدی مناسب (براساس نوع استخراج‌وکار و مخاطبان‌تون) رو تشخیص بدید و در صفحات مرتبط ازشون به کار گیری نمائید. ولی سوال اینجاست که آیا ما تنها ۱ نوع واژه و کلمه کلیدی داریم؟ 🤔
نظر شما چیه؟ شما هم مثل کارفرمای ما اندیشه‌می‌کنید‌ فقط ۱ نوع کلمه کلیدی وجود داره و کلیه مردم یه عبارت خاص و معین رو جستجو می‌کنند؟ در صورتیکه نه، پس چطور بایستی دسته بندی های متفاوت واژه و کلمه کلیدی در seo رو شناسایی کنیم؟

سرفصل‌های پست [پنهان کردن]

0.1 اهمیت شناخت اشکال کلمه و واژه کلیدی
1 کلمه ها کلیدی مقصود (Intent Targeting Keyword)
1.1 ۱. کیورد اطلاعاتی
1.2 ۲. کیورد تجاری
1.3 ۳. کیورد معاملاتی
2 دسته بندی اشکال عبارات کلیدی در سئو
2.1 ۱. واژه و کلمه کلیدی کوتاه یا Short-tail keyword
2.2 ۲. واژه کلیدی زمان بر یا Long-tail keyword
2.3 ۳. واژه کلیدی کوتاه تازه یا Short-term fresh keyword
2.4 ۴. واژه کلیدی بلند همیشه سبز یا Long-term evergreen keyword
2.5 ۵. واژه کلیدی معرفی محصول یا Product defining keyword
2.6 ۶. کلمه کلیدی معرفی مشتری یا Customer defining keyword
2.7 ۷. واژه کلیدی هدف گیرنده حوزه‌ جغرافیایی یا Geo-targeting keyword
2.8 ۸. لغات کلیدی LSI
3 سود گیری و معرفی ابزار عالی برای رسیدگی عبارات کلیدی
التفات شناخت انواع کلمه کلیدی
در امر تیم بندی لغت ها کلیدی در سئو دعوا ‌های زیادی وجود داره. اگه شما با گونه های کلمات کلیدی آشنایی نداشته باشید، ممکنه روی کیوردهای نامناسب سرمایه گذاری فرمایید. در این صورت حتی اگه به سکو ۱ گوگل هم برسید، کاربران خطا رو به سایتتون دعوت کردید. در این صورت‌ با کمال تاسف می بایست بگیم که استراتژی seo شما (یا دست‌کم بخشی از استراتژی‌تون) باخت خورده و سرمایه و زحماتتون به هدر رفته. 🙁

التفات شناخت گونه های لغت ها کلیدی در سئو رو با یه جمله از آقای برایان آئین (Brian Dean) که موسس سایت Backlinko می‌باشند جمع بندی میکنیم:

اگه بگم بدون لغات کلیدی صحیح چیزی به اسم بهینه سازی وجود نداره، اغراق نکردم.
طبق حیث متخصصین بهینه سازی، یکی موثرترین اقدامات برای ارتقاء ورودی از گوگل اینه که از گونه های متفاوت لغات کلیدی به کارگیری کنیم تا کاربران بیشتری رو هدف قرار بدیم. با این طریق رتبه‌های بهتری در گوگل استحصال می کنیم و در بهره به طیف والا‌ای از کاربران و مشتریان احتمالی دست پیدا میکنیم.

ولی چطور بدونیم که در زمان استیناف لغت ها کلیدی چه نوع کیوردهایی رو باید تعیین کنیم؟ در این نوشته‌ی علمی قصد داریم که ۹ نمونه کلمه کلیدی در بهینه سازی رو به شما عزیزان معرفی کنیم. اگه کسب‌وکار اینترنتی‌تون براتون مهمه، لطفا تا نقطه نهایی همپا ما باشید و عالی به مثال‌ها دقت نمائید. در نقطه پايان اگه سوالی داشتید مطلقا در نظرها (زیر برگه) بیان نمائید.

کلمه ها کلیدی مقصود (Intent Targeting Keyword)
یکی گونه های طرز‌های تیم بندی لغت ها کلیدی در سئو اینه که به قصد یا نیت مخاطب هنگام جستجوی کلمه و واژه کلیدی دقت داشته باشیم. آیا کسی که عبارت «تفاوت عطر و ادکلن» رو گوگل می‌کنه با شخصی که عبارت «خرید اینترنتی ادکلن لالیک» رو جستجو می‌کنه، هر دو یک غرض تماما مشابه دارند؟ اینطور نیست. هدف مخاطب اول دریافت اطلاعات و دور اندیشی و نیت کاربر دوم خرید اینترنتی جنس است.

بدین ترتیب هدف کاربران از جستجوی عبارت‌های متعدد، گوناگون میباشد. کلمات کلیدی مقصود، کیوردهایی هستند که غرض یا نیتی که در جستجوی کاربر مخفی می‌باشد رو شناسایی و گروه بندی می‌کنند. بر این اساس، میشه اشکال لغت ها کلیدی رو به ۳ گروه پایین تقسیم کرد:

۱. کیورد اطلاعاتی
در این شرکت از عبارات کلیدی هدف، کاربران به اطلاعات عمومی راجع‌به مورد خاصی نیاز دارا‌هستند. بدین ترتیب هنگام جستجو از عبارت‌هایی مثل طریق‌های، مزایای، عامل و… استعمال می‌کنند. این موسسه از کاربران اغلب در پی مطالب آموزشی میگردند. بدین ترتیب ممکنه از لغت ها پرسشی مثل چرا، چطور، کجا و… هم به کارگیری کنند. کیوردهای اطلاعاتی معمولا در مقالات وب سایت مقصود‌گذاری میشن. نمونه لغت ها کلیدی ذیل کلیه در‌این شرکت قرار می‌گیرند:

دلایل سردرد شدید
چرا زمین خاصیت مغناطیسی دارد
راه‌های خرید از آمازون
بهترین طریق دم آوری قهوه
۲. کیورد تجاری
کاربرانی که مقاصد تجاری دارا هستند، ممکنه مشتریان خیر برای شما باشند. این شرکت افراد (نسبت به تیم پیشین) میل بیشتری به خرید جنس دارند. اون‌ها معمولا در جستجوهاشون از لغت ها کلیدی مثل مختصات (مال)، تاریخ انقضا، راهنمای خرید، التفات (جنس یا خدمات)، جدیدترین مدل و… استعمال می‌کنند. انواع عبارات کلیدی ذیل در‌این دسته قرار می‌گیرند:

راهنمای خرید مانیتور برای نرم افزار نویسی
مختصات گوشی Poco X3 Pro
مداقه مشورت بهینه سازی
۳. کیورد معاملاتی
تیم معاملاتی، دقیقا کاربرانی هستند که خواستار سفارش محصول‌اند. اون‌ها رو می‌تونید در اینک مقایسه دکان‌ها برای خرید پیدا فرمائید. نمونه کلمه ها کلیدی این دسته بیشتر شامل بهترین قیمت، فروش، خرید، خرید اینترنتی، و … میشن. غرض این شرکت کاربران و این نوع کلمات کلیدی در بیشتر مواقع خرید متاع یا دریافت خدمات است. کیوردهای تجاری معمولا در محصول ها و گروه بندی‌های تولید ها هدف‌گذاری میشن.

قیمت تلفن همراه آیفون ۱۳
خرید اینترنتی بلیط هواپیما
هزینه خدمات بهینه سازی
دسته بندی گونه های کلمه ها کلیدی در سئو
علاوه بر مجموعه بندی عبارات کلیدی در سئو از نظر هدف کاربرانی که اون‌ها رو جستجو می‌کنند، میشه با معیارهای دیگه‌ای (مثل طول کیورد یا ترازو جستجو و…) هم به مجموعه بندی اون‌ها بپردازیم. پس درپی ۸ نمونه کلمه کلیدی مهم در seo که قطعا باید اون‌ها رو بشناسید رو معرفی می کنیم.

۱. کلمه کلیدی کوتاه یا Short-tail keyword
این شرکت از لغات کلیدی (همونطور که از اسمشون هم مشخصه) لغات کوتاهی می باشند که از ۳ واژه یا کمتر ساخته شده‌اند و بهشون کلمه و واژه کلیدی اساسی (Head Keyword) هم میگن. عبارات کلیدی کوتاه به طور پهناور‌تری (نسبت به سایر گونه های کلمات کلیدی) به وسیله کاربران جستجو میشن و حجم جستجو (Search Volume) بالایی دارند. اگرچه این ویژگی خیر محسوب میشه؛ اما همین مورد سبب میشه که عبارات کلیدی کوتاه بسیار رقابتی باشند و مرتبه تصاحب کردن در این نوع کیوردها خیلی سخته. اما سوال اساسی اینجاست که آیا سکو تصاحب کردن در‌این نوع عبارات کلیدی بها مشقت‌شون رو داره؟

معمولا کاربران در اولین مرحله از جستجو، از لغت ها کلیدی Head، استعمال می‌کنند. به همین خیال به طور دقیق نمیشه مقصود کلمه ها کلیدی کوتاه رو معین کرد. معمولا این نوع از لغت ها کلیدی حول بسیاری از موضوعات گوناگون وجود دارا‌هستند. اگه برگردیم به مثال گیربکس، نمیشه با قاطعیت خاطرنشان کرد کاربری که «گیربکس» رو جستجو می‌کنه دنبال پیدا کردن اطلاعات فنی درباره گیربکس میباشد یا اینکه دنبال خدمات تعمیر گیربکس.

مثال آتی درباره کاربری میباشد که عبارت گیربکس پژو ۲۰۶ رو جستجو می‌کنه. به نظر شما قصد داره درباره بها گیربکس اطلاعات به‌دست بیاره یا دنبال تعمیر گیربکس اتومبیلش هست؟ باز هم با قاطعیت نمیشه اعلام کرد.

پس کلمات کلیدی کوتاه یک اختلال (مهم) دارا‌هستند و اون‌ هم دشواری (دوشواری 😁) در تشخیص غرض مخاطب میباشد. این آیتم بدین مضمون‌ نیست که ابدا نباید دنبال مرتبه تهیه نمودن در‌این نوع کیورد باشیم. اما با تمرکز به سختی استحصال رتبه در کلمه ها کلیدی کوتاه، سفارش میکنم انرژی، زمان و هزینه زیادی رو براشون صرف نکنید. مخصوصا اگه تازه کار بهینه سازی رو برای سایتتون شروع کردید و هنوز اولِ شیوه می‌باشید، این توصیه رو خیلی دور از شوخی‌تر بگیرید و دنبال حصول درجه در لغات کلیدی زمانبر باشید.

۲. کلمه کلیدی زمان بر یا Long-tail keyword
لغت ها کلیدی زمان بر یا بلند، بیشتر از ۳ واژه و کلمه میباشند. این نوع کیوردها (در مقایسه با لغت ها کلیدی کوتاه) ویژه‌تر و خاص‌ترند و حجم جستجوی کمتری دارا‌هستند؛ اما چون کمتر رقابتی می‌باشند، جايگاه خریداری کردن در اون‌ها بسیار بی آلایش‌تره. از طرفی غرض و مقصود کاربری که این نمونه عبارات کلیدی رو جستجو می‌کنه، خیلی واضح‌تر و پر‌نور‌تره.

در مثال گیربکس، عبارتی مثل «تعمیر گیربکس خودکار پژو ۲۰۶» یه نمونه واژه کلیدی وقتگیر محسوب میشه. کاربری که این عبارت رو جستجو کرده، در ادامه تعمیرکار گیربکس می‌گرده؛ نه قیمت خرید گیربکس یا کشف کردن اطلاعات درباره اشکال گیربکس.

بدین ترتیب مهم ترین و عالی‌ترین ویژگی عبارات کلیدی بلند اینه که به راحتی می‌تونید هدف جستجو و نیاز استفاده کننده رو پیش‌بینی فرمائید. علاوه بر اینکه کاربری که چنین کلمه و واژه کلیدی دقیق و بلندی رو جستجو کرده، معمولا بیشتر مهیا خرید کردنه (در مقایسه با کسی که کلمات کلی و کوتاه رو جستجو کرده). همچین جايگاه به دست آوردن درین نوع عبارات کلیدی آسون‌تره. چون بیشتر رقبای شما (به علت عدم تدبیر) روی کلمات کلیدی کوتاه سرمایه گذاری می‌کنند. بالاخره می بایست یه فرقی در میان شما که وقت گذاشتی و داری نوشته‌علمی رو می‌خونی و اطلاعات حصول می‌کنی و سایر اشخاصی که این شغل رو نمی کنند و سوای دانش کافی شغل می‌کنند باشه. 😉

برای کشف کردن لغات کلیدی بلند و زمان بر می‌تونید از ابزار تخصصی سئو به کار گیری کنی:


۳. واژه و کلمه کلیدی کوتاه جدید یا Short-term fresh keyword
این نوع عبارات کلیدی، عبارت‌هایی میباشند که به تازگی و جدیدا به وسیله کاربران جستجو شدند. این نوع کیوردها در یه مقطع زمان خاص و نسبتا کوتاه ترند و در حجم‌های زیاد جستجو میشن. ولی بعداز مدتی که تب‌وتاب اون گزینه از در میان بره، این کلمات هم دیگه خیلی کمتر جستجو میشن.

به عنوان مثال آمار جستجوی «فیلم سینمایی مرد بازنده» که اوایل سال ۱۴۰۱ اکران شد رو در گوگل ترندز ببینید.


نمونه کلمه و واژه کلیدی کوتاه نو
این موسسه از لغات کلیدی می‌تونند امداد کنند شما در دوران‌های هنگامی گوناگون، کاربران نو با سلایق متنوع رو وارد سایتتون فرمائید. این زمینه باعث افزایش دانایی از برند شما میشه. 🤩

شما می‌تونید در یک مجال خاص از جدید‌ترین خبر ها و موضوعاتی که مخاطبان‌تون درگیرش می باشند به کارگیری کنید و تعداد زیادی استفاده کننده جدید به سایتتون اضافه نمائید؛ ولی این نکته رو فراموش نکنید: بعداز اینکه التفات این خبرها تموم بشه، کلیک‌های وبسایت شما هم کاهش پیدا می‌کنه. البته شما این زمان رو دارید که بخشی از اون ترافیک زیاد رو به بازدیدکنندگان دائمی وب سایت یا حتی به مشتری تبدیل نمایید.

۴. واژه کلیدی بلند همیشه سبز یا Long-term evergreen keyword
لغات کلیدی بلند همیشه سبز، کلماتی می باشند که همیشه با مقصود جستجوی کاربران، مرتبطند. حجم جستجو ممکنه به مروز مجال در گیر تغییراتی بشه البته واحد سنجش این تغییرات زیاد نیست.

ویژگی مثبت کلمه ها کلیدی بلند همیشه سبز اینه که از لحظه تکثیر محتوایی که در اون روی این کیوردها تمرکز شده تا حدود ۱-۲ سال بعد از آن هم هنوز کاربرانی می‌باشند که این لغت ها رو جستجو کنند. پس بایستی روی این نمونه لغت ها کلیدی طراحی برنامه بلندمدت داشته باشید.
اگه قصد دارید روی این نوع از کلمات کلیدی تمرکز فرمایید، بایستی این کلمات رو به گونه‌ای انتخاب نمائید که زود قدیمی نشن و نیازی به آپ تو دیت در بازه مجال نادر نداشته باشند. البته جهت اطمینان خاطر خوبه که سالی دستکم یک بار محتوا رو به‌روز رسانی کنید.

برای مثال در یک سایت رایحه فروشی آنلاین، درباره نوشته‌ی‌علمی‌ای با موضوع «بهترین ادکلن‌های سال ۱۴۰۱» احتمالا فقط در چند ماه ابتدایی سال زیاد جستجو میشه و هرچی به نقطه پایان سال نزدیک‌تر بشیم میزان جستجو کمتر میشه.
ولی نوشته‌علمی‌ای با عنوان «چطور رایحه اصل را از بو شرکتی تشخیص دهیم» محتوای سبز محسوب میشه و نسبتاً همیشه جستجو میشه.

با تکثیر این نوع محتواها، احتمالا ترافیک زیاد و ناگهانی دریافت نمی کنید؛ البته در یک روزگار وقت گیر، حجم بازدید از محتوا زیاد خواهد بود (به شرطی که فاکتورهای بهینه سازی رو رعایت کرده باشید). محتوای کلمه ها کلیدی بلند همیشه سبز، معمولا آموزشی میباشد. این آیتم رو در حیث داشته باشید که هرچقدر محتوای آموزشی و با کیفیت بیشتری در سایتتون بذارید و روی این نوع عبارات کلیدی فعالیت کنید، ترافیک ارگانیک بیشتری خواهید داشت و به مرور مجال خواننده‌های وفادارتری پیدا میکنید که عاشق محتوا و فراگیری‌های شما میشن و تبدیل این نوع استفاده کننده به مشتری عمل رنج نیست.

۵. کلمه و واژه کلیدی معرفی محصول یا Product defining keyword
این موسسه (همونطور که از نامشون پیداست) کلمات کلیدی‌ای میباشند که جنس، جنس یا خدمات شما رو معرفی و تعریف‌و‌تمجید می‌کنند. کاربرانی که لغات کلیدی معرفی فرآورده رو جستجو می‌کنند، دنبال فرآورده یا خدمات ویژه‌ای می باشند و در واقع در مرحله نخستین خرید قرار دارند. شاید مجموع چیزی که اون‌ها نیاز دارند اینه که اطلاعات نه در امر کالایی که می‌خوان رو پیدا کنند و بعد از آن روی دکمه پرداخت کلیک کنند. پس این وظیفه شماست که این اطلاعات عالی رو در اختیارشون بذارید.

کلمه ها کلیدی معرفی مال دارای جزئیات و مشخص هستند. برای مثال، «خرید عینک» جزو این نمونه واژه کلیدی محسوب نمی‌شه. ولی «عینک طبی با فریم دایره‌ای آبی رنگ» یه نمونه عالی از کیورد معرفی محصول می‌باشد. چون جزئیات زیادی داره و یه فروشگاه آنلاین عینک ممکنه دقیقا این جنس رو داشته باشه. البته اگه لغت ها کلیدی تا این حد هم دارای جزئیات نباشند باز هم می‌تونند درین مجموعه قرار بگیرند.

برای جستن کلمه ها کلیدی معرفی محصول، کافیه نگاهی به لیست محصولاتتون بندازید و توضیحات نه رو برای معرفی اون‌ها پیدا فرمائید. این نوع کلمه ها کلیدی معیار جستجوی زیادی ندارند (مخصوصا اگه طولانی و دارای جزئیات بیشتر باشند). ولی مزیتشون اینه کمتر رقابتی می‌باشند و همچنین کاربری که این نوع کیورد رو جستجو می‌کنه وا رفته‌تر به مشتری تبدیل میشه و احتمال اینکه خرید کنه بالاتره.

اما نکته طلایی اینه که بایستی محصولاتتون رو با کیوردهایی تمجید نمائید که توسط کاربران جستجو میشن. نه اون اسمی که خودتون برای جنس در حیث گرفتید و ممکنه مشتری شما باهاش آشنا نباشه. به عنوان مثال ما یه زمان پیشرفته سئو داریم که اسمش فرصت تجربیات متخصصین seo هست و اونجا تجربیات یک سری ساله‌مون در خصوص سئو رو می‌گیم. البته آیا کاربران عبارتی مثل «مجال تجربیات سئو» رو بیشتر جستجو می‌کنند یا «مجال پیشرفته بهینه سازی» ؟
مشخصه که کیوردهایی مثل بعدازظهر پیشرفته بهینه سازی یا فرصت ماهر سئو جستجوی بیشتری دارند و کلمه ها کلیدی بهتری برای معرفی جنس به‌شمار در بین. پس از لحاظ سئویی ما روی این نوع عبارات تمرکز داریم، هرچند که خودمون این فرآورده رو بیشتر به اسم فرصت تجارب سئو می شناسیم.

در نهایت پیشنهاد می‌کنم در صفحه های مقصود این نوع کلمه ها کلیدی (که معمولا کاغذ محصول یا دسته بندی فرآورده هستند)، توضیحات مناسب، دقیق، کاربردی و جذابی بنویسید. در‌این‌حالت‌ زمانی که در رتبه‌های برتر گوگل قرار گرفتید و کاربران وارد برگه شما شدند، به دلیل کمبود اطلاعات درباره محصول یا عدم ارشاد مناسب، از خرید منصرف نمیشن.

۶. کلمه کلیدی معرفی مشتری یا Customer defining keyword
میان گونه های لغت ها کلیدی در سئو، عبارات کلیدی معرفی مشتری، نام و نشان مشتریان شما رو به‌طور ویژه معلوم می‌کنند. برای استعمال از این نمونه عبارات کلیدی در محتوا، لازمه در بالا پرسونای کاربر رو انتخاب نمایید. مثلا (و به مطرح شدن ساده) ببینید بیشتر مخاطبان‌تون زن می‌باشند یا مرد؟ در چه منزلت سنی هستند؟ چه نیازهایی دارا‌هستند؟ سطح درآمدشون نسبتاً چقدره؟

هرچقدر اطلاعات بیشتری از مشتری‌هاتون داشته باشید، می‌تونید عبارات کلیدی مناسب‌تری بنویسید. مثلا در یک مغازه تجهیزات کامپیوتر، اگه تعداد زیادی از مخاطبان شما نوجوانان و جوانان اهل بازی‌های کامپیوتری میباشند، به‌جای «خرید موشواره» بهتره روی کیورد «خرید موس گیمینگ» تمرکز نمائید. در‌این‌صورت‌، خیلی سریع‌تر و شل‌تر به مخاطبان و مشتریان حقیقی‌تون دست پیدا می‌کنید.
اما این حرف به معنی این نیست که روی کیورد «خرید موس» کار نکنید. شما می‌تونید (و حتی خوبه) که روی این واژه و کلمه کلیدی هم طراحی برنامه داشته باشید. البته اگه بیشتر مخاطبان‌تون اهل گیمینگ می‌باشند، توصیه می‌کنم روی کیورد نام برده اپلیکیشن ویژه‌تر و حتی شیت فرود مشخص و معلوم‌تری داشته باشید.

یا به عنوان مثال در یک فروشگاه آنلاین قهوه، میشه مقاله‌ای نوشت تحت عنوان راهنمای گزینش و خرید دستگاه اسپرسوساز برای تازه کار‌ها. مخاطب این مقاله کاربرانی هستند که نسبتاً هیچ اطلاعات گذشته‌ای درباره دستگاه اسپرسوساز ندارند؛ اما الآن تصیم به خرید دستگاه گرفتند. این افراد در آینده می‌تونند مشتریان عالی و وفاداری برای این دکان باشند.

در واقع با تمجید مشتری هدفتون به وسیله عبارات کلیدی معرفی مشتری، اعتبار برندتون رو ارتقا می‌روءیت کرد و روی جذب مشتری‌های دلخواهتون تمرکز می‌کنید. چی بهتر از این؟ 🙂

۷. واژه کلیدی غرض گیرنده حوزه‌ جغرافیایی یا Geo-targeting keyword
به امداد لغات کلیدی مقصود ‌گیرنده‌ حوزه‌‌ جغرافیایی، می‌تونید یک محله‌، شهر، استان یا یک کشور خاص رو مقصود قرار بدید. این نوع کلمه کلیدی (به خصوص برای مشاغلی که قصد دارا هستند مشتریان محلی جذب کنند) خیلی مفیده. ولی چطوری این لغت ها رو پیدا کنیم؟

به کار گیری از این نوع کیوردها خیلی آسونه! حوزه‌‌ای که می‌خواید توش داد و ستد انجام بدید، میشه واژه و کلمه کلیدی جغرافیایی شما. به عنوان مثال «خرید عینک آفتابی در تهران». خب ممکنه شما آدرس خودتون رو توی تارنما گذارده باشید، ولی قرار دادنش داخل محتوای صفحه ها تفاوت خیلی زیادی تشکیل داد می‌کنه و منجر بهبود سکو شما در نتیجه ها گوگل میشه.

۸. کلمات کلیدی LSI
لغت ها کلیدی LSI که مخفف Latent Semantic Indexing میباشند، کیوردهای موضوعی می‌باشند که از دید مفهومی با واژه کلیدی اصلی شما ارتباط نزدیکی دارند.

برای مثال اگه واژه و کلمه کلیدی اساسی شما «قهوه اسپرسو» باشه، عبارات کلیدی LSI اون می‌تونه مواردی مثل انواع پودر قهوه اسپرسو، طرز تنظیم قهوه اسپرسو، ادغام قهوه اسپرسو چیست، فواید قهوه اسپرسو، عوارض قهوه اسپرسو و… باشه. این‌ها کلمه ها کلیدی مرتبط (از لحاظ معنا) با «قهوه اسپرسو» هستند.

برای معلوم کردن یک واژه و کلمه کلیدی LSI آغاز بایستی درباره ی واژه کلیدی اساسی تصمیم بگیرید. لغات کلیدی LSI رو می‌تونید به این شکل به کارگیری نمایید که یک گزینه خاص رو در لحاظ بگیرید و برای این آیتم به طور کبیر، محتوای زیرمجموعه ساخت‌و‌ساز کنید و کلمه‌ کلیدی اساسی رو هدف قرار بدید. لغات کلیدی LSI، برای پست‌های بلاگ خیلی موءثر هستند و می‌تونید از اون‌ها برای پیدا کردن ایده مقاله ها جدید یاری بگیرید.

یک کدام از جاهایی که به سادگی می‌تونید این نمونه کلمه ها کلیدی رو پیدا کنید، انتهای SERP و در قسمت Related Searches میباشد. در اینجا گوگل تعدادی از جستجوهای مرتبط با جستجوی استفاده کننده رو نمایش میده و برخی از این لغت ها کلیدی رو میشه به‌عنوان LSI در حیث گرفت. در تصویر پایین، جستجوهای مرتبط با «بهینه سازی» رو مشاهده می کنید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 313
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 83
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 36
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 212
  • بازدید ماه : 909
  • بازدید سال : 3139
  • بازدید کلی : 5391
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی