loading...

مرجع تخصصی بروزترین مقالات سئو

بازدید : 13
شنبه 3 دی 1401 زمان : 11:52


آیا گوگل واقعا 200 فاکتور مقام بندی داره؟ درین نوشته‌ی‌علمی از میخوام بهتون 11 آیتم رو درباره فاکتور های گوگل، و برای اعتقادوباور شما از سود ای که در بعدی براتون بدست میاد بهتون آموزش بدم. اینکه شما بتونین تو این روزا عامل ها اثرگذار بر سکو بندی گوگل رو در لحاظ داشته باشین و به طور مکرر بهشون اعتنا کنین، تا فعلا انقدر دشوار نبوده. گوگل تمامی روزه داره الگوریتم هاشو با یه نرخ بی سابقه بروز میکنه. چیزایی که در گذشته هیچ اثری بر درجه بندیتون نداشتن این روزا ممکنه براتون به یه آیتم اثر گذار تبدیل بشن.

آموزش سئو در مشهد

آموزش سئو مشهد

برعکس این گزینه هم داره رخداد میفته. یعنی عواملی که در گذشته جایگاهتون رو انتخاب میکردن، ممکنه این روزا دیگه کمکی بهتون نکنن. ضمن کلیه این موردها مقادیر زیادی اطلاعات گوناگون درست و غلط هستن که شما نمیدونین بایستی به کدومشون پشت گرمی کنین. اکثر وقت ها هم شما با یسری مقالات مواجه میشین که تالیف کننده اون بهتون میگه که اثر یه آیتم رو بر مرتبه بندی گوگل با شواهدی بدست آورده. درین مقاله هم میخوام یه روش رو تعیین کنم و بی واسطه به مطالعه گوگل بپردازم.

من میخوام در این مقاله براتون عامل ها اساسی مرتبه بندی گوگل رو آیتم تحقیق قرار بدم و تاثیرشون رو برای جست و جو های مخاطباتون و همچنین بهینه سازی بهتون یادگرفتن بدم. قبل از تمامی اینا من میخوام یه مورد رو که بنظرم چیزی بیشتر شبیه به یه افسانه می باشد رو براتون توضیح بدم. گوگل 200 فاکتور جایگاه بندی داره. بی شک نمیتونیم ثابت کنیم که 200 فاکتور مرتبه بندی وجود نداره.

به لحاظ میرسه که عدد 200 به سال 2009 برمیگرده، وقتی که مت کاتز از گوگل بدین آیتم اشاره میکنه که گوگل از بیشتراز 200 متغیر در الگوریتم های خودش استعمال میکنه. از اون موقع بیشتراز یه دهه میگذره، و خیلی از دست اندرکاران مثل HTTPS تغییر‌و تحول کردن و عالی شدن، و احوال این روزا تا یه حدودی عوض شده. حتی اگه فرض کنیم که اون موقع عدد 200 به طور کامل درست بوده باشه، از اون موقع تا اکنون گوگل یکی دو آیتم به این فاکتورا اضافه کرده. بدین ترتیب اولین واقعیتی که در‌این نوشته‌ی‌علمی بهش پرداختیم اینه که آیتم 200 فاکتور رتبه بندی واقعیت نداره.

از اون زمانا هم گوگل یه نحوه وقتگیر رو طی کرده. و همچنین دست اندرکاران زیادی در مرتبه بندی جست و جو ها وجود نداشتن و الان بوجود اومدن. با همگی این مسائل اینکه شما برخی از این فاکتورای اساسی و سود اونا رو بدونین، میتونه برای استخراج و برنامه کودک خیلی مفید باشه. اما این گزینه مشخصه که ما لزوما نمیتونیم تاثیراتشون و یا تفاوت های طریق عملکردشون رو با هم درک کنیم، و همچنین نمیتونیم چگونگی تاثیر هر کدوم اونا رو بر روی الگوریتم های دیگه در نظر بگیریم.

البته عواملی هم وجود دارن و شناخته شده هستن که میتونن به ما در درک این الگوریتم ها امداد کنن و سبب ساز بشن که شرایط دستیابی و برنامه خردسالان بهتر بشه. تا اونجایی که مطالعه شده ما تونستیم 11 گزینه از موارد مهم و قطعی سکو بندی گوگل رو براتون بیاریم تا شما باهاشون آشنا بشین و اونا رو در استحصال و برنامه کودک در حیث داشته باشین.

پخش‌کننده صوت
پادکست 200 میزان سکو بندی گوگل
Change Playback Rate1x
Skip Backward
Play Pause
Jump Forward
Share This Episode
00:00
17:45
1. محتوا به عنوان یه ادله درجه بندی در گوگل
روی هم رفته محتوا ها مبنا جست و جوی گوگل حساب میشن. ابدا به همین دلیله که موتور های جست و جوگر ابتکار شدن. اونا بوجود اومدن تا مطالب رو آسون تر برای جست و جوگرا پیدا کنن. اگه محتوا ها وجود نداشته باشن گوگل هم وجود نداره. بدین گزینه هم توجه داشته باشین که محتواها برهان اساسی سکو بندی محسوب میشن. این آیتم هم در منبع (گوگل چجوری عمل میکنه) وجود داره و توضیح میده که الگوریتم های گوگل چجوری کار میکنن. الگوریتم ها محتوای صفحه ها متعدد رو پژوهش میکنن تا ببینن که آیا مربوط به اون موضوعی که مخاطباتون جست و جو میکنن میباشد یا نه.

مدارک زیادی هم وجود دارن که این آیتم رو تایید میکنن، اما این آیتم به اون مضمون‌ نیست که شما یه مقاله رو صرفا بخواطر اینکه URL های بیشتری داره در تارنما خودتون قرار به‌این و ازش به کارگیری کنین. گوگل هنگامی میخواد یسری محتوا رو تفحص کنه به دو مورد دقت بیشتری داره که اونا کیفیت محتواتون، و ارتباط اونا با موضوعیه که مخاطباتون اون رو جست و جو میکنن. پس شما باید این دو آیتم رو در محتواهای خودتون در نظر داشته باشین و اعتنا کاملی بهشون بکنین. به عبارت دیگه شما باید اعتنا کنین که محتواهاتون به خیر نوشته شده باشن و خطا املایی و دستوری نداشته باشن.

اگه دیدین که این آیتم رو رعایت کردین، وقتشه که یه پژوهش داشته باشین و ببینین که آیا اون محتوایی که درست کردین به جست و جو های محتواهاتون ربط دارن یا نه. اون گروه از محتواهایی که این ویژگی رو دارن رو برای خودتون تعیین کنین. این مفاد شانس بیشتری دارن که گوگل اونا رو در حاصل جست و جو های بیشتری نمایش بده.

2. Core Web Vitals به عنوان یه برهان جايگاه بندی گوگل
اگه بخواین سلسله مراتب عنایت عوامل رتبه بندی گوگل رو در حیث بگیرین، میتونین امکان استفاده از وبسایتتون رو نسبتاً با محتواهاتون در یه مجموعه قرار بدین. در اینجا گفته میشه نسبتاً، به دلیل آن که محتواهاتون معمولا گرانبها هر کدوم از این عامل ها ارتباط دارن. همچنین کلاً گوگل ترجیح میده که کاربرا رو به سایتایی هدایت کنه که تجربیات کاربرای بهتری رو به کاربرای دیگه ارائه دادن. گوگل تجربه کاربرا رو از یه وبسایت به سه برهان جایگاه بندی میکنه، که به دسته اون سه عامل Core Web Vitals میگن. این سه برهان در سال 2020 معرفی شدن و در سال 2021 به عنوان یه عامل برای درجه بندی در حیث گرفته شدن. همچنین شما میتونین بدین نوشته ی علمی از گوگل هم دراین باره یه نگاه بندازین:

امروز ما این مورد رو به همگی اعلام میکنیم که نشانه های تجارب شیت ما که در درجه بندی تاثیر دارن در ماه مه 2021 منتشر میشن. این نماد ها یه مخلوط از Core Web Vitals با یسری مفاد دیگه مثل سازگار بودن با گوشی، امنیت HTTPS و رعایت یسری آیین نامه های دیگه هستن.

گوگل هم طرح ریزی میکنه تا واحد سنجش های Core Web Vitals رو هر سال بروزرسانی کنه. و درین به روزرسانی ها هم مواردی که در اونا تجربیات کاربری بهتر وجود داشته باشه رو بیشتر در حیث میگیره. هنگامی که Core Web Vitals به عوامل مرتبه بندی جست و جو اضافه شد این سه دلیل رو یاور خودش داشت:

والا ترین رنگ محتوا (LCP): زمان هنگامی رو که طول میکشه تا والا ترین عکس یا یه متن در نمای نمایش قرار داده بشه رو اندازه گیری میکنه.
اولین تعقل ورودی (FID): زمان زمانی رو که لازمه تا مرورگر در هنگامی که استفاده کننده یه برگه رو باز کنه اندازه میگیره.
Cumulative Layout Shift) CLS): ثبات بصری رو اندازه گیری میکنه و با این عمل مشخص میشه که آیا تغییرای زیادی روی صفحه زمانی که استفاده کننده بارگیری رو جاری ساختن میده به وجود میاد یا نه.
3. سرعت سایتتون به عنوان یه دلیل اثرگذار سکو بندی گوگل
خوشبختانه شما میتونین این گزینه رو در گروه واقعیت هاتون قرار به‌این. گوگل هم اون رو به عنوان یه برهان رتبه بندی در سال 2010 اعلام کرده. اونا در‌این نوشته‌علمی اعلام کردن که:

شاید شنیده باشین که در اینجا، گوگل، ما به سرعت وبسایت ها اعتنا زیادی داریم. به طوری که از امروز ما عامل سرعت رو به عنوان یه دلیل سکو بندی جست و جوها قرار میدیم.

در واقع هم اونا این ادله رو در جولای این سال به عنوان یه دلیل مرتبه بندی برای گوشی ها پیش گویی. احتمالا هم گوگل تا اون مجال به‌سرعت صفحه های دسکتاپ متکی بوده و از اون به بعد اون ویژگی رو برای گوشی ها هم در نظر گرفته. فراگیری ارتقاء سرعت سایت رو بخونید.

4. سازگاری سایت ها با تلفن همراه به عنوان یه دلیل مرتبه بندی گوگل
اینکه شما بتونین یه وبسایت سازگار و بهینه شده برای تلفن همراه ها داشته باشین، میتونه یه عاملی باشه که گوگل وب سایت شما رو در یه جایگاه خوب در نتیجه ها جست و جوی مشتریاتون نمایش بده. همانگونه که می دانید ریسپانسیو بودن وب سایت در seo بسیار مهم میباشد .

5. عناوینی که به برچسب های سایتتون اختصاص میدین به عنوان یه دلیل سکو بندی گوگل می باشند
نباید خیلی تعجب کنین که برچسب های عنوان ها یه عامل درجه بندی جست و جو محسوب بشن. همگی ی ما این گزینه رو از گذشته میدونستیم البته بهتره اون رو برای خودتون یاد‌آوری کنین و همیشه این گزینه رو در وبسایتتون در نظر داشته باشین. جان مولر از گوگل هم در این زمینه سخن کرده و اون رو به عنوان یه عامل مهم در سکو بندی جست و جو تایید کرده.

6. لینک ها به عنوان یه عامل درجه بندی گوگل
پیوند ها یا همون بک لینک و پیوند ها یه استدلال تایید شده برای درجه بندی گوگل هستن. اونا در سال های متفاوت بارها به عنوان عامل ها درجه بندی سایت ها به شمار اومدن. مت کاتز از گوگل هم یه این گزینه اشاره کرده که احتمالا سال های زیادی طول میکشه که پس از راه‌اندازی الگوریتم Rank Brain این برهان به عنوان یک کدام از سه ادله برتر مرتبه بندی به جهت رفیعتر تبدیل بشه. اما کلاً عامل پیوند ها یه برهان تایید شده هستن و میتونن سبب بشن که وبسایتتون مخاطبای بیشتری پیدا کنه و در نتایج جست و جویبار مخاطباتون در جایگاه های بهتری قرار بگیرین. اما در آینده ممکنه که محاسبات پیوندها با محاسبات entity reference جایگزین بشن ولی تا اون روزا فاصله زیادی مونده و هنوز شما میتونین از لینک ها به عنوان یه دلیل جايگاه بندی جست و جو در وبسایتتون استعمال کنین.

7. Anchor Text به عنوان یه برهان سکو بندی گوگل
من در‌این نصیب به اون لینک هایی که به عنوان محتوای اصلی در وبسایتتون قرار دادین رو خیلی در حیث نمیگیریم. اینجا ما میخوایم راجب به این گزینه بحث کنیم که یسری لینکی که شما از یه سایت معتبر در سایت خودتون قرار میدین میتونه به جايگاه بندی وب سایت خودتون یاری کنه. این گزینه در بحث لینک ها بازرسی شده و کاملا هم مورد تایید قرار گرفته. با این وجود یه علامتی که بایستی مورد رسیدگی قرار بگیره همین موضوعه. همیشه در وبسایتتون این مورد رو پژوهش کنین که از Anchor Text به عنوان یه نشان برای ارتقا بازدید های سایتتون استعمال کرده باشین.

اما یادتون باشه که نباید بیش از حد از این آیتم به کارگیری بشه. به هر اکنون چیزی که شما باید دراین باره بهش توجه کافی داشته باشین اینه که Anchor Text از خیلی سال پیش در راهنمای seo مذکور و الان هم همینجوریه.

همچنین مولر هم طی یه سخنرانی این آیتم رو تایید کرده و گفته از Anchor Text استفاده کنین به دلیل آن که این شغل آیتم برگه وبسایتتون رو تقویت میکنه و سبب ارتقا مخاطباتون میشه.

گوگل هم این استراتژی رو توصیه کرده. البته شما همیشه باید بدین گزینه دقت کنین که بهتره یه متن رو با یسری عبارت عمومی، مثل اینجا رو کلیک کنین یا این شیت رو ببینین لینک و پیوند ندین. شما باید کاری کنین که Anchor Text اون کاغذ ای رو که بهش پیوند داده شده تعریف کنه، اینجوری مخاطباتون میتونن تا یه حدی با اون صفحه آشنا بشن. با اینکارتون میتونین گزینه بیشتری رو به گوگل به‌این تا وبسایتتون رو در جایگاه بهتری نمایش بده. با کلیه اینا اما این فعالیت اگه خیلی زیاد جاری ساختن بشه میتونه منجر بشه که محتوا های خوبتون مخاطبای کمتری داشته باشن.

همچنین این گزینه رو هم بدونین که اگه بیشتر لینک و پیوند هایی که به وبسایتتون اشاره میکنن این ویژگی رو هم داشته باشن، گوگل ممکنه وبسایتتون رو به کاربرای کمتری نمایش بده و یا اون رو از فهرست خارج کنه. برای همین بهتره که از این ویژگی به معیار مایحتاج و کافی به کارگیری کنین تا بهترین فایده رو ببینین.

8. قصد و خوی کاربراتون به عنوان یه عامل مرتبه بندی گوگل
قصد یا همون غرض کاربراتون بیشتر به عنوان یه تیم از نماد ها در نظر گرفته میشه تا یه نشانه. اما من در این بخش میخوام اون رو به همدم پیوند ها تفحص کنیم و اونا رو در یه مقام بالا قرار بدم. دلیلی هم که اونا رو با هم در یه دسته قرار میدیم اینه که اونا میتونن با همدیگه به عنوان یه دسته بی نقص به شمار بیان. برای اینکه شواهدی رو درباره قصد کاربراتون در حیث بگیرین بهتره به RankBrain دقت کافی داشته باشین. RankBrain هم معمولا به عنوان یه سیگنال یا همون نشان معرفی میشه اما بهتره بهش به عنوان یه الگوریتم تعبیر سیگنال ها نگاه کنین. البته این تنها یه گفت و گو درباره معنای اونه. اون چیزی که گوگل درباره اون میگه اینه:

در صورتیکه RankBrain یه واژه و کلمه یا عبارت رو ببینه که باهاش آشنا نباشه، اون وقت دستگاه میتونه کلمه و واژه یا عبارت هایی رو حدس بزنه که اندیشه میکنه با اون مضمون‌ یکسانی داشته باشن. با این شغل حاصل جست و جو برای کاربرا موثرتر نمایش داده میشن.

به این ترتیب اگه به چیزی که گوگل گفته دقت کنین، RankBrain قرار نیست همیشه دقیقا مثل یه سیگنال و اون جوری که ما دربارش فکر‌می کنیم خوی کنه. اون به عنوان یه مترجم دربین موتور های جست و جو و اشخاصی که جست و جو میکنن رفتار میکنه و سبب میشه که برای موتور های جست و جو ابهامی به وجود نیاد و اونا بتونن بهترین نتایج رو به کاربراتون نمایش بدن. در هر صورت همیشه به این گزینه دقت داشته باشین که همیشه اولیه قصد کاربراتون نمایش داده میشه.

اگه یه نگاهی به جنبه های رفتاری کاربرا هم بندازین متوجه میشین که گوگل خیلی از مفاد رو به طور کامل تایید نکرده و من هم در اینجا درباره اونا بحث نمیکنم. گفت و گو من در اینجا بیشتر با اون مواردی هستش که به طور کامل از سوی گوگل تایید شده باشن و شما بتونین از اونا برای ارتقاء جایگاهتون در حاصل جست و جو استفاده کنین.

9. حوزه‌ جغرافیایی به عنوان یه استدلال درجه بندی گوگل
به سادگی میشه این موضوع رو متوجه شد که حوزه‌ جغرافیایتون و حوزه‌ ای که کاربراتون از اونجا جست و جو هاشون رو اجرا میدن روی نتیجه ها جست و جو هاشون تاثیر زیادی داره. بدین ترتیب شما می بایست در هنگام بهینه سازی هاتون بدین مورد هم توجه کافی داشته باشین.

10. HTTPS به عنوان یه ادله رتبه بندی جست و جو
این برهان خیلی براتون عنایت نداره و عامل خیلی مهمی به حساب نمیاد. ولی به راحتی میشه اون رو تایید کرد. همونطوری که گوگل بدین مورد در 6 اوت 2014 اعتنا کرده و دراین مورد گفته:

ما استفاده از HTTPS رو به عنوان یه برهان سبک رتبه بندی استارت کردیم. این مورد کمتر از 1 درصد از درخواست های جهانی رو مشتمل بر میشه. و همچنین این مورد قیمت کمتری در ازای مواردی مثل محتوای پر ارزش داره. البته ممکنه با گذشت زمان ما این تصمیم رو بگیریم که قیمت اون رو بیشتر کنیم و به مدیرای وبسایت ها هم این فرصت رو میدیم تا از این قابلیت و امکان خوب به کار گیری کنن.

11. اعتبار دامنه به عنوان یه عامل سکو بندی گوگل
اگه شما خبرها و نوشته‌ی‌علمی های متفاوت رو دنبال میکنین ممکنه درباره درست بودن این مورد شک و تردید داشته باشین. بنابراین چرا می بایست به اختیار دامنه اعتنا داشته باشین؟ اون چیزی هم که بیل هارتز میگفت درباره معیار Moz عدم وجود، بلکه درباره این آیتم بود که یه دامنه اقتدار خودش رو داره و بدین ترتیب اون دامنه و واحد سنجش قدرتش منجر درجه بندی اون وبسایت میشه. اما مولر به یه معیار از Moz اشاره کرد و بدین سوال یه پاسخ بی نقص نداد.

البته اون در یه جای دیگه گفته:

اینا یه موضوعاتین که شما میتونین برای سکو بندی هر دوشون رو در لحاظ داشته باشین. و ترازو مقداری از هر دو در مرتبه بندی تاثیر دارن.

اون موضوعات رو میشه در دو گزینه یعنی صفحات وبسایتتون به صورت مستقل، و یه نمای کلی از وبسایتتون در حیث گرفت. این موضوع به یه نکته قابل توجه در موضع بندی وبسایتتون اشاره داره که شما بایستی بهش اعتنا کنین و اون رو همیشه در حیث داشته باشین. همچنین بهتره بدونین که گوگل به وبسایتایی که سابقه ی معتبر داشته باشن و همه روزه مطالب موءثر و پر رنگ ساخت کنن مشوق میده و از اونا تقدیر میکنه. پس شما هم تلاش کنین که یه تارنما معتبر و با مطالب اثر گذار و پررنگ به کاربراتون ارائه به این. در نقطه پایان این نوشته ی علمی بهتره این مورد رو هم بدونین که با وجود بروزرسانی ها و الگوریتم های نو گوگل، اون چیزایی که تامل میکنین که درباره درجه بندی گوگل میدونین دارن هر روز بی اعتبارتر میشن.

همچنین اینو هم بهتره بدونین که ممکنه موقتی یادگیری ماشینی تنها یسری عوامل متعادل کننده باشن که مهندسا دارن به موتورهای جست و جو اضافه میکنن. اما مطمئن باشین که زیاد طول نمیکشه تا اونا وظیفه عواملی رو که هنوز برای جايگاه بندی در نظر گرفته نمیشه رو بر عهده میگیرن. کلاً شما بایستی دنبال ویژگی های مشترک یسری حاصل بهتر و استعمال از اونا در محاسبات وبسایتتون باشین. این شغل میتونه بهتون یاری کنه که یه وب سایت بهتر داشته باشین و مشتریاتون رو به سمت خودتون جذب کنین و این گزینه رو هم یادتون باشه که تعداد عواملی که گوگل ازشون در درجه بندی تارنما ها استعمال میکنه دقیقا معلوم نیست، اما شما بهتره که بهتریناشون رو بشناسین و از اونا برای بهبود وبسایتتون و ارتقاء مشتریاتون استعمال کنین.

عواملی که در سال های آتی در بهینه سازی موثر میشن
در عبارت کلی اگه بخوایم مبانی سئو رو براتون تعریف کنیم، میتونیم بگیم که سئو بر پایه ی مراد های یه مخاطب و ارائه یه تجارب خوب در جهت برطرف کردن نیاز های اون محسوب میشه. یه تارنما بهتر بایستی به کارگیری ای ساده تر رو برای مشتریان خودش مهیا کنه، خودش رو معروف و درخشان نشون بده و یسری اطلاعات قابل متکی بودن رو به مخاطبای خودش ارائه بده.

از همگی اساسی تر اینکه شما باید خودتون رو به عنوان یکی مخاطباتون هم در نظر داشته باشین و تلاش کنین که از طریقه اونا استیناف کنین که آیا محتواهاتون واقعا گران بها هستن یا نه؟ همچنین بایستی از خودتون بپرسین که آیا برند تجاریتون قابل اعتماده و میشه اون رو به آسانی و بویژه در تلفن های یار و همدم هم بهره مند شد؟

ولی با همگی این موضوعات برای اینکه اعتقادوباور پیدا کنین که یه روئت کرد پایدار و مناسب دارین و حضور قدرتمندی رو در وب تجربیات میکنین، مسلما می بایست به اون چیزایی که گوگل ازتون میخواد توجه کافی داشته باشین.

کلیه اون چیزایی که گوگل داره روشون تلاش میکنه بر اساس بهترین تجربیات مخاطب هستن و بدین ترتیب خیلی از رغبت های seo هم در این سمت جنبش میکنن.

یعنی کاری میکنن که کاربراشون بهترین تجارب ها رو داشته باشن. پیشرفتی که در سال جاری خیلی پر رنگ بود Core Web Vitals محسوب میشه که همین سال خیلی پیشرفت های زیادی رو داشته. بنابراین این روزا این ادله یکی‌از مهم‌ترین عامل ها حضورتون در دنیای دیجیتال و seo محسوب میشه. البته با همه این موضوعاتی که بهشون اشاره کردیم حیث صنعت درباره ترازو تاثیر این گزینه بر درجه بندیتون و میزان دارای شهرت شدنتون یه کمی تفاوت داره.

تمرکز بر تلاش و UX وبسایتتون میتونه از دست اندرکاران خیلی مهم برای موفقیتتون باشه. سئوی موبایل هم به عنوان یه برهان خیلی اساسی و ضروری محسوب میشه. گوگل داره کارایی خودش رو برای یه میلیارد مخاطب آینده میکنه. این موسسه شامل اون تیم از کاربرایی میشه که از تلفن های هم پا بین رده ای استفاده میکنن و نمیتونن اسکریپت های لبریز حجمی رو که در هر کاغذ میفرستیم به صدق اداره کنن. این آیتم میتونه به یکی‌از مهمترین کارداران seo در آینده تبدیل بشه.


آیا گوگل واقعا 200 فاکتور مقام بندی داره؟ درین نوشته‌ی‌علمی از میخوام بهتون 11 آیتم رو درباره فاکتور های گوگل، و برای اعتقادوباور شما از سود ای که در بعدی براتون بدست میاد بهتون آموزش بدم. اینکه شما بتونین تو این روزا عامل ها اثرگذار بر سکو بندی گوگل رو در لحاظ داشته باشین و به طور مکرر بهشون اعتنا کنین، تا فعلا انقدر دشوار نبوده. گوگل تمامی روزه داره الگوریتم هاشو با یه نرخ بی سابقه بروز میکنه. چیزایی که در گذشته هیچ اثری بر درجه بندیتون نداشتن این روزا ممکنه براتون به یه آیتم اثر گذار تبدیل بشن.

آموزش سئو در مشهد

آموزش سئو مشهد

برعکس این گزینه هم داره رخداد میفته. یعنی عواملی که در گذشته جایگاهتون رو انتخاب میکردن، ممکنه این روزا دیگه کمکی بهتون نکنن. ضمن کلیه این موردها مقادیر زیادی اطلاعات گوناگون درست و غلط هستن که شما نمیدونین بایستی به کدومشون پشت گرمی کنین. اکثر وقت ها هم شما با یسری مقالات مواجه میشین که تالیف کننده اون بهتون میگه که اثر یه آیتم رو بر مرتبه بندی گوگل با شواهدی بدست آورده. درین مقاله هم میخوام یه روش رو تعیین کنم و بی واسطه به مطالعه گوگل بپردازم.

من میخوام در این مقاله براتون عامل ها اساسی مرتبه بندی گوگل رو آیتم تحقیق قرار بدم و تاثیرشون رو برای جست و جو های مخاطباتون و همچنین بهینه سازی بهتون یادگرفتن بدم. قبل از تمامی اینا من میخوام یه مورد رو که بنظرم چیزی بیشتر شبیه به یه افسانه می باشد رو براتون توضیح بدم. گوگل 200 فاکتور جایگاه بندی داره. بی شک نمیتونیم ثابت کنیم که 200 فاکتور مرتبه بندی وجود نداره.

به لحاظ میرسه که عدد 200 به سال 2009 برمیگرده، وقتی که مت کاتز از گوگل بدین آیتم اشاره میکنه که گوگل از بیشتراز 200 متغیر در الگوریتم های خودش استعمال میکنه. از اون موقع بیشتراز یه دهه میگذره، و خیلی از دست اندرکاران مثل HTTPS تغییر‌و تحول کردن و عالی شدن، و احوال این روزا تا یه حدودی عوض شده. حتی اگه فرض کنیم که اون موقع عدد 200 به طور کامل درست بوده باشه، از اون موقع تا اکنون گوگل یکی دو آیتم به این فاکتورا اضافه کرده. بدین ترتیب اولین واقعیتی که در‌این نوشته‌ی‌علمی بهش پرداختیم اینه که آیتم 200 فاکتور رتبه بندی واقعیت نداره.

از اون زمانا هم گوگل یه نحوه وقتگیر رو طی کرده. و همچنین دست اندرکاران زیادی در مرتبه بندی جست و جو ها وجود نداشتن و الان بوجود اومدن. با همگی این مسائل اینکه شما برخی از این فاکتورای اساسی و سود اونا رو بدونین، میتونه برای استخراج و برنامه کودک خیلی مفید باشه. اما این گزینه مشخصه که ما لزوما نمیتونیم تاثیراتشون و یا تفاوت های طریق عملکردشون رو با هم درک کنیم، و همچنین نمیتونیم چگونگی تاثیر هر کدوم اونا رو بر روی الگوریتم های دیگه در نظر بگیریم.

البته عواملی هم وجود دارن و شناخته شده هستن که میتونن به ما در درک این الگوریتم ها امداد کنن و سبب ساز بشن که شرایط دستیابی و برنامه خردسالان بهتر بشه. تا اونجایی که مطالعه شده ما تونستیم 11 گزینه از موارد مهم و قطعی سکو بندی گوگل رو براتون بیاریم تا شما باهاشون آشنا بشین و اونا رو در استحصال و برنامه کودک در حیث داشته باشین.

پخش‌کننده صوت
پادکست 200 میزان سکو بندی گوگل
Change Playback Rate1x
Skip Backward
Play Pause
Jump Forward
Share This Episode
00:00
17:45
1. محتوا به عنوان یه ادله درجه بندی در گوگل
روی هم رفته محتوا ها مبنا جست و جوی گوگل حساب میشن. ابدا به همین دلیله که موتور های جست و جوگر ابتکار شدن. اونا بوجود اومدن تا مطالب رو آسون تر برای جست و جوگرا پیدا کنن. اگه محتوا ها وجود نداشته باشن گوگل هم وجود نداره. بدین گزینه هم توجه داشته باشین که محتواها برهان اساسی سکو بندی محسوب میشن. این آیتم هم در منبع (گوگل چجوری عمل میکنه) وجود داره و توضیح میده که الگوریتم های گوگل چجوری کار میکنن. الگوریتم ها محتوای صفحه ها متعدد رو پژوهش میکنن تا ببینن که آیا مربوط به اون موضوعی که مخاطباتون جست و جو میکنن میباشد یا نه.

مدارک زیادی هم وجود دارن که این آیتم رو تایید میکنن، اما این آیتم به اون مضمون‌ نیست که شما یه مقاله رو صرفا بخواطر اینکه URL های بیشتری داره در تارنما خودتون قرار به‌این و ازش به کارگیری کنین. گوگل هنگامی میخواد یسری محتوا رو تفحص کنه به دو مورد دقت بیشتری داره که اونا کیفیت محتواتون، و ارتباط اونا با موضوعیه که مخاطباتون اون رو جست و جو میکنن. پس شما باید این دو آیتم رو در محتواهای خودتون در نظر داشته باشین و اعتنا کاملی بهشون بکنین. به عبارت دیگه شما باید اعتنا کنین که محتواهاتون به خیر نوشته شده باشن و خطا املایی و دستوری نداشته باشن.

اگه دیدین که این آیتم رو رعایت کردین، وقتشه که یه پژوهش داشته باشین و ببینین که آیا اون محتوایی که درست کردین به جست و جو های محتواهاتون ربط دارن یا نه. اون گروه از محتواهایی که این ویژگی رو دارن رو برای خودتون تعیین کنین. این مفاد شانس بیشتری دارن که گوگل اونا رو در حاصل جست و جو های بیشتری نمایش بده.

2. Core Web Vitals به عنوان یه برهان جايگاه بندی گوگل
اگه بخواین سلسله مراتب عنایت عوامل رتبه بندی گوگل رو در حیث بگیرین، میتونین امکان استفاده از وبسایتتون رو نسبتاً با محتواهاتون در یه مجموعه قرار بدین. در اینجا گفته میشه نسبتاً، به دلیل آن که محتواهاتون معمولا گرانبها هر کدوم از این عامل ها ارتباط دارن. همچنین کلاً گوگل ترجیح میده که کاربرا رو به سایتایی هدایت کنه که تجربیات کاربرای بهتری رو به کاربرای دیگه ارائه دادن. گوگل تجربه کاربرا رو از یه وبسایت به سه برهان جایگاه بندی میکنه، که به دسته اون سه عامل Core Web Vitals میگن. این سه برهان در سال 2020 معرفی شدن و در سال 2021 به عنوان یه عامل برای درجه بندی در حیث گرفته شدن. همچنین شما میتونین بدین نوشته ی علمی از گوگل هم دراین باره یه نگاه بندازین:

امروز ما این مورد رو به همگی اعلام میکنیم که نشانه های تجارب شیت ما که در درجه بندی تاثیر دارن در ماه مه 2021 منتشر میشن. این نماد ها یه مخلوط از Core Web Vitals با یسری مفاد دیگه مثل سازگار بودن با گوشی، امنیت HTTPS و رعایت یسری آیین نامه های دیگه هستن.

گوگل هم طرح ریزی میکنه تا واحد سنجش های Core Web Vitals رو هر سال بروزرسانی کنه. و درین به روزرسانی ها هم مواردی که در اونا تجربیات کاربری بهتر وجود داشته باشه رو بیشتر در حیث میگیره. هنگامی که Core Web Vitals به عوامل مرتبه بندی جست و جو اضافه شد این سه دلیل رو یاور خودش داشت:

والا ترین رنگ محتوا (LCP): زمان هنگامی رو که طول میکشه تا والا ترین عکس یا یه متن در نمای نمایش قرار داده بشه رو اندازه گیری میکنه.
اولین تعقل ورودی (FID): زمان زمانی رو که لازمه تا مرورگر در هنگامی که استفاده کننده یه برگه رو باز کنه اندازه میگیره.
Cumulative Layout Shift) CLS): ثبات بصری رو اندازه گیری میکنه و با این عمل مشخص میشه که آیا تغییرای زیادی روی صفحه زمانی که استفاده کننده بارگیری رو جاری ساختن میده به وجود میاد یا نه.
3. سرعت سایتتون به عنوان یه دلیل اثرگذار سکو بندی گوگل
خوشبختانه شما میتونین این گزینه رو در گروه واقعیت هاتون قرار به‌این. گوگل هم اون رو به عنوان یه برهان رتبه بندی در سال 2010 اعلام کرده. اونا در‌این نوشته‌علمی اعلام کردن که:

شاید شنیده باشین که در اینجا، گوگل، ما به سرعت وبسایت ها اعتنا زیادی داریم. به طوری که از امروز ما عامل سرعت رو به عنوان یه دلیل سکو بندی جست و جوها قرار میدیم.

در واقع هم اونا این ادله رو در جولای این سال به عنوان یه دلیل مرتبه بندی برای گوشی ها پیش گویی. احتمالا هم گوگل تا اون مجال به‌سرعت صفحه های دسکتاپ متکی بوده و از اون به بعد اون ویژگی رو برای گوشی ها هم در نظر گرفته. فراگیری ارتقاء سرعت سایت رو بخونید.

4. سازگاری سایت ها با تلفن همراه به عنوان یه دلیل مرتبه بندی گوگل
اینکه شما بتونین یه وبسایت سازگار و بهینه شده برای تلفن همراه ها داشته باشین، میتونه یه عاملی باشه که گوگل وب سایت شما رو در یه جایگاه خوب در نتیجه ها جست و جوی مشتریاتون نمایش بده. همانگونه که می دانید ریسپانسیو بودن وب سایت در seo بسیار مهم میباشد .

5. عناوینی که به برچسب های سایتتون اختصاص میدین به عنوان یه دلیل سکو بندی گوگل می باشند
نباید خیلی تعجب کنین که برچسب های عنوان ها یه عامل درجه بندی جست و جو محسوب بشن. همگی ی ما این گزینه رو از گذشته میدونستیم البته بهتره اون رو برای خودتون یاد‌آوری کنین و همیشه این گزینه رو در وبسایتتون در نظر داشته باشین. جان مولر از گوگل هم در این زمینه سخن کرده و اون رو به عنوان یه عامل مهم در سکو بندی جست و جو تایید کرده.

6. لینک ها به عنوان یه عامل درجه بندی گوگل
پیوند ها یا همون بک لینک و پیوند ها یه استدلال تایید شده برای درجه بندی گوگل هستن. اونا در سال های متفاوت بارها به عنوان عامل ها درجه بندی سایت ها به شمار اومدن. مت کاتز از گوگل هم یه این گزینه اشاره کرده که احتمالا سال های زیادی طول میکشه که پس از راه‌اندازی الگوریتم Rank Brain این برهان به عنوان یک کدام از سه ادله برتر مرتبه بندی به جهت رفیعتر تبدیل بشه. اما کلاً عامل پیوند ها یه برهان تایید شده هستن و میتونن سبب بشن که وبسایتتون مخاطبای بیشتری پیدا کنه و در نتایج جست و جویبار مخاطباتون در جایگاه های بهتری قرار بگیرین. اما در آینده ممکنه که محاسبات پیوندها با محاسبات entity reference جایگزین بشن ولی تا اون روزا فاصله زیادی مونده و هنوز شما میتونین از لینک ها به عنوان یه دلیل جايگاه بندی جست و جو در وبسایتتون استعمال کنین.

7. Anchor Text به عنوان یه برهان سکو بندی گوگل
من در‌این نصیب به اون لینک هایی که به عنوان محتوای اصلی در وبسایتتون قرار دادین رو خیلی در حیث نمیگیریم. اینجا ما میخوایم راجب به این گزینه بحث کنیم که یسری لینکی که شما از یه سایت معتبر در سایت خودتون قرار میدین میتونه به جايگاه بندی وب سایت خودتون یاری کنه. این گزینه در بحث لینک ها بازرسی شده و کاملا هم مورد تایید قرار گرفته. با این وجود یه علامتی که بایستی مورد رسیدگی قرار بگیره همین موضوعه. همیشه در وبسایتتون این مورد رو پژوهش کنین که از Anchor Text به عنوان یه نشان برای ارتقا بازدید های سایتتون استعمال کرده باشین.

اما یادتون باشه که نباید بیش از حد از این آیتم به کارگیری بشه. به هر اکنون چیزی که شما باید دراین باره بهش توجه کافی داشته باشین اینه که Anchor Text از خیلی سال پیش در راهنمای seo مذکور و الان هم همینجوریه.

همچنین مولر هم طی یه سخنرانی این آیتم رو تایید کرده و گفته از Anchor Text استفاده کنین به دلیل آن که این شغل آیتم برگه وبسایتتون رو تقویت میکنه و سبب ارتقا مخاطباتون میشه.

گوگل هم این استراتژی رو توصیه کرده. البته شما همیشه باید بدین گزینه دقت کنین که بهتره یه متن رو با یسری عبارت عمومی، مثل اینجا رو کلیک کنین یا این شیت رو ببینین لینک و پیوند ندین. شما باید کاری کنین که Anchor Text اون کاغذ ای رو که بهش پیوند داده شده تعریف کنه، اینجوری مخاطباتون میتونن تا یه حدی با اون صفحه آشنا بشن. با اینکارتون میتونین گزینه بیشتری رو به گوگل به‌این تا وبسایتتون رو در جایگاه بهتری نمایش بده. با کلیه اینا اما این فعالیت اگه خیلی زیاد جاری ساختن بشه میتونه منجر بشه که محتوا های خوبتون مخاطبای کمتری داشته باشن.

همچنین این گزینه رو هم بدونین که اگه بیشتر لینک و پیوند هایی که به وبسایتتون اشاره میکنن این ویژگی رو هم داشته باشن، گوگل ممکنه وبسایتتون رو به کاربرای کمتری نمایش بده و یا اون رو از فهرست خارج کنه. برای همین بهتره که از این ویژگی به معیار مایحتاج و کافی به کارگیری کنین تا بهترین فایده رو ببینین.

8. قصد و خوی کاربراتون به عنوان یه عامل مرتبه بندی گوگل
قصد یا همون غرض کاربراتون بیشتر به عنوان یه تیم از نماد ها در نظر گرفته میشه تا یه نشانه. اما من در این بخش میخوام اون رو به همدم پیوند ها تفحص کنیم و اونا رو در یه مقام بالا قرار بدم. دلیلی هم که اونا رو با هم در یه دسته قرار میدیم اینه که اونا میتونن با همدیگه به عنوان یه دسته بی نقص به شمار بیان. برای اینکه شواهدی رو درباره قصد کاربراتون در حیث بگیرین بهتره به RankBrain دقت کافی داشته باشین. RankBrain هم معمولا به عنوان یه سیگنال یا همون نشان معرفی میشه اما بهتره بهش به عنوان یه الگوریتم تعبیر سیگنال ها نگاه کنین. البته این تنها یه گفت و گو درباره معنای اونه. اون چیزی که گوگل درباره اون میگه اینه:

در صورتیکه RankBrain یه واژه و کلمه یا عبارت رو ببینه که باهاش آشنا نباشه، اون وقت دستگاه میتونه کلمه و واژه یا عبارت هایی رو حدس بزنه که اندیشه میکنه با اون مضمون‌ یکسانی داشته باشن. با این شغل حاصل جست و جو برای کاربرا موثرتر نمایش داده میشن.

به این ترتیب اگه به چیزی که گوگل گفته دقت کنین، RankBrain قرار نیست همیشه دقیقا مثل یه سیگنال و اون جوری که ما دربارش فکر‌می کنیم خوی کنه. اون به عنوان یه مترجم دربین موتور های جست و جو و اشخاصی که جست و جو میکنن رفتار میکنه و سبب میشه که برای موتور های جست و جو ابهامی به وجود نیاد و اونا بتونن بهترین نتایج رو به کاربراتون نمایش بدن. در هر صورت همیشه به این گزینه دقت داشته باشین که همیشه اولیه قصد کاربراتون نمایش داده میشه.

اگه یه نگاهی به جنبه های رفتاری کاربرا هم بندازین متوجه میشین که گوگل خیلی از مفاد رو به طور کامل تایید نکرده و من هم در اینجا درباره اونا بحث نمیکنم. گفت و گو من در اینجا بیشتر با اون مواردی هستش که به طور کامل از سوی گوگل تایید شده باشن و شما بتونین از اونا برای ارتقاء جایگاهتون در حاصل جست و جو استفاده کنین.

9. حوزه‌ جغرافیایی به عنوان یه استدلال درجه بندی گوگل
به سادگی میشه این موضوع رو متوجه شد که حوزه‌ جغرافیایتون و حوزه‌ ای که کاربراتون از اونجا جست و جو هاشون رو اجرا میدن روی نتیجه ها جست و جو هاشون تاثیر زیادی داره. بدین ترتیب شما می بایست در هنگام بهینه سازی هاتون بدین مورد هم توجه کافی داشته باشین.

10. HTTPS به عنوان یه ادله رتبه بندی جست و جو
این برهان خیلی براتون عنایت نداره و عامل خیلی مهمی به حساب نمیاد. ولی به راحتی میشه اون رو تایید کرد. همونطوری که گوگل بدین مورد در 6 اوت 2014 اعتنا کرده و دراین مورد گفته:

ما استفاده از HTTPS رو به عنوان یه برهان سبک رتبه بندی استارت کردیم. این مورد کمتر از 1 درصد از درخواست های جهانی رو مشتمل بر میشه. و همچنین این مورد قیمت کمتری در ازای مواردی مثل محتوای پر ارزش داره. البته ممکنه با گذشت زمان ما این تصمیم رو بگیریم که قیمت اون رو بیشتر کنیم و به مدیرای وبسایت ها هم این فرصت رو میدیم تا از این قابلیت و امکان خوب به کار گیری کنن.

11. اعتبار دامنه به عنوان یه عامل سکو بندی گوگل
اگه شما خبرها و نوشته‌ی‌علمی های متفاوت رو دنبال میکنین ممکنه درباره درست بودن این مورد شک و تردید داشته باشین. بنابراین چرا می بایست به اختیار دامنه اعتنا داشته باشین؟ اون چیزی هم که بیل هارتز میگفت درباره معیار Moz عدم وجود، بلکه درباره این آیتم بود که یه دامنه اقتدار خودش رو داره و بدین ترتیب اون دامنه و واحد سنجش قدرتش منجر درجه بندی اون وبسایت میشه. اما مولر به یه معیار از Moz اشاره کرد و بدین سوال یه پاسخ بی نقص نداد.

البته اون در یه جای دیگه گفته:

اینا یه موضوعاتین که شما میتونین برای سکو بندی هر دوشون رو در لحاظ داشته باشین. و ترازو مقداری از هر دو در مرتبه بندی تاثیر دارن.

اون موضوعات رو میشه در دو گزینه یعنی صفحات وبسایتتون به صورت مستقل، و یه نمای کلی از وبسایتتون در حیث گرفت. این موضوع به یه نکته قابل توجه در موضع بندی وبسایتتون اشاره داره که شما بایستی بهش اعتنا کنین و اون رو همیشه در حیث داشته باشین. همچنین بهتره بدونین که گوگل به وبسایتایی که سابقه ی معتبر داشته باشن و همه روزه مطالب موءثر و پر رنگ ساخت کنن مشوق میده و از اونا تقدیر میکنه. پس شما هم تلاش کنین که یه تارنما معتبر و با مطالب اثر گذار و پررنگ به کاربراتون ارائه به این. در نقطه پایان این نوشته ی علمی بهتره این مورد رو هم بدونین که با وجود بروزرسانی ها و الگوریتم های نو گوگل، اون چیزایی که تامل میکنین که درباره درجه بندی گوگل میدونین دارن هر روز بی اعتبارتر میشن.

همچنین اینو هم بهتره بدونین که ممکنه موقتی یادگیری ماشینی تنها یسری عوامل متعادل کننده باشن که مهندسا دارن به موتورهای جست و جو اضافه میکنن. اما مطمئن باشین که زیاد طول نمیکشه تا اونا وظیفه عواملی رو که هنوز برای جايگاه بندی در نظر گرفته نمیشه رو بر عهده میگیرن. کلاً شما بایستی دنبال ویژگی های مشترک یسری حاصل بهتر و استعمال از اونا در محاسبات وبسایتتون باشین. این شغل میتونه بهتون یاری کنه که یه وب سایت بهتر داشته باشین و مشتریاتون رو به سمت خودتون جذب کنین و این گزینه رو هم یادتون باشه که تعداد عواملی که گوگل ازشون در درجه بندی تارنما ها استعمال میکنه دقیقا معلوم نیست، اما شما بهتره که بهتریناشون رو بشناسین و از اونا برای بهبود وبسایتتون و ارتقاء مشتریاتون استعمال کنین.

عواملی که در سال های آتی در بهینه سازی موثر میشن
در عبارت کلی اگه بخوایم مبانی سئو رو براتون تعریف کنیم، میتونیم بگیم که سئو بر پایه ی مراد های یه مخاطب و ارائه یه تجارب خوب در جهت برطرف کردن نیاز های اون محسوب میشه. یه تارنما بهتر بایستی به کارگیری ای ساده تر رو برای مشتریان خودش مهیا کنه، خودش رو معروف و درخشان نشون بده و یسری اطلاعات قابل متکی بودن رو به مخاطبای خودش ارائه بده.

از همگی اساسی تر اینکه شما باید خودتون رو به عنوان یکی مخاطباتون هم در نظر داشته باشین و تلاش کنین که از طریقه اونا استیناف کنین که آیا محتواهاتون واقعا گران بها هستن یا نه؟ همچنین بایستی از خودتون بپرسین که آیا برند تجاریتون قابل اعتماده و میشه اون رو به آسانی و بویژه در تلفن های یار و همدم هم بهره مند شد؟

ولی با همگی این موضوعات برای اینکه اعتقادوباور پیدا کنین که یه روئت کرد پایدار و مناسب دارین و حضور قدرتمندی رو در وب تجربیات میکنین، مسلما می بایست به اون چیزایی که گوگل ازتون میخواد توجه کافی داشته باشین.

کلیه اون چیزایی که گوگل داره روشون تلاش میکنه بر اساس بهترین تجربیات مخاطب هستن و بدین ترتیب خیلی از رغبت های seo هم در این سمت جنبش میکنن.

یعنی کاری میکنن که کاربراشون بهترین تجارب ها رو داشته باشن. پیشرفتی که در سال جاری خیلی پر رنگ بود Core Web Vitals محسوب میشه که همین سال خیلی پیشرفت های زیادی رو داشته. بنابراین این روزا این ادله یکی‌از مهم‌ترین عامل ها حضورتون در دنیای دیجیتال و seo محسوب میشه. البته با همه این موضوعاتی که بهشون اشاره کردیم حیث صنعت درباره ترازو تاثیر این گزینه بر درجه بندیتون و میزان دارای شهرت شدنتون یه کمی تفاوت داره.

تمرکز بر تلاش و UX وبسایتتون میتونه از دست اندرکاران خیلی مهم برای موفقیتتون باشه. سئوی موبایل هم به عنوان یه برهان خیلی اساسی و ضروری محسوب میشه. گوگل داره کارایی خودش رو برای یه میلیارد مخاطب آینده میکنه. این موسسه شامل اون تیم از کاربرایی میشه که از تلفن های هم پا بین رده ای استفاده میکنن و نمیتونن اسکریپت های لبریز حجمی رو که در هر کاغذ میفرستیم به صدق اداره کنن. این آیتم میتونه به یکی‌از مهمترین کارداران seo در آینده تبدیل بشه.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 313
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 109
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 36
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 238
  • بازدید ماه : 935
  • بازدید سال : 3165
  • بازدید کلی : 5417
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی